| dc.contributor.author | شرافتی, فرانک | fa_IR |
| dc.contributor.author | جهان, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | کاظم نژادلیلی, احسان | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرمحمدخانی, مجید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-04-24T16:48:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-07-15T16:48:38Z | |
| dc.date.available | 1402-04-24T16:48:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-07-15T16:48:38Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شرافتی, فرانک, جهان, علی, کاظم نژادلیلی, احسان, میرمحمدخانی, مجید. (1401). روانسنجی پرسشنامه در تدوین الگوی علّیتی تصادفات جادهای. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 27(1), 847-858. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4725-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1007841 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: تصادف، یکی از فراگیرترین مشکلات در زمینه سلامت در جهان است. مطالعه حاضر با هدف تدوین الگوی علّیتی در ایجاد تصادفات جادهای در استان گیلان انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر، مطالعه مقطعی و توصیفی - تحلیلی است که در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اوّل با جستجو در منابع و خبرگان اقدام به تدوین پرسشنامه گردید. سپس مؤلفههای مهم و ابعاد موردنظر در الگوی مفهومی اوّلیه شناسایی شد و پرسشنامه اوّلیه تدوین گردید و برای تأیید به نظر خبرگان رسید. سپس پرسشنامه نهایی محقق گشت و در مقیاس لیکرت استخراج شد. روایی محتوایی آن توسط خبرگان و پایایی آن نیز محاسبه شد و جهت تکمیل پرسشگری، با 670 نفر از رانندگان بهصورت حضوری و تلفنی مصاحبه بهعمل آمد. دادهها وارد نرمافزار SPSS و PLS شدند و با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، الگوی نهایی استخراج شد.
نتایج: مدل با شش عامل انسانی، موانع دید، علت تامه، علت فضایی، نوع برخورد و نقص مؤثر راه ارائه شد که میتوانند 64/406 درصد واریانس متغیر علت تصادفات جادهای را در برگیرند. الگوی پیشنهادی بیشترین تأثیر را از مؤلفه انسانی (774/0) و کمترین تأثیر را از نقص راه (0/03-) میگیرد.
نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از مطالعه؛ عوامل انسانی، خودرو و راه در وقوع تصادفات جادهای نقش بسزایی دارند و با شناخت این عوامل، مدیران قادر میشوند تا اقدامات لازم را جهت کنترل و کاهش تصادفات انجام دهند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 491 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | الگو | fa_IR |
| dc.subject | تصادفات | fa_IR |
| dc.subject | جاده ای | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | روانسنجی پرسشنامه در تدوین الگوی علّیتی تصادفات جادهای | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 847 | |
| dc.citation.epage | 858 | |