| dc.contributor.author | آقازیارتی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | عاشوری, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوروزی, قاسم | fa_IR |
| dc.contributor.author | هالاهان, دانیل پی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-04-24T16:42:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-07-15T16:42:05Z | |
| dc.date.available | 1402-04-24T16:42:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-07-15T16:42:05Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آقازیارتی, علی, عاشوری, محمد, نوروزی, قاسم, هالاهان, دانیل پی. (1401). اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 27(1), 825-833. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4744-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1007838 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودک کمشنوای 4 تا 6ساله شهر تهران در سال 1400 بود که بهروش تصادفی ساده از بین مراکز و انجمنهای ناشنوا و کمشنوا انتخاب شدند. حجم نمونه 30 نفر بود که بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و هر گروه 15 نفر بودند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90دقیقهای بهصورت 3 جلسه در هفته در برنامه آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه شرکت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل در این برنامه شرکت نکرد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2009) و تنظیم رفتاری هیجان (کرایج و گارنفسکی، 2019) بود. آزمودنیها با استفاده از این پرسشنامهها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که برنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا تأثیر معناداری داشت (0/05>P).
نتیجهگیری: براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه سبب بهبود تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 349 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | فرزندپروری ذهنآگاهانه | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم هیجان | fa_IR |
| dc.subject | کودکان کمشنوا | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه برنامه درسی و آموزشوپرورش ویژه، دانشگاه ویرجینیا، ایالاتمتحده آمریکا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 825 | |
| dc.citation.epage | 833 | |