• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 27, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 27, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کم‌شنوا

    (ندگان)پدیدآور
    آقازیارتی, علیعاشوری, محمدنوروزی, قاسمهالاهان, دانیل پی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    349.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کم‌شنوا انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودک کم‌شنوای 4 تا 6ساله شهر تهران در سال 1400 بود که به‌روش تصادفی ساده از بین مراکز و انجمن‌های ناشنوا و کم‌شنوا انتخاب شدند. حجم نمونه 30 نفر بود که به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و هر گروه 15 نفر بودند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90دقیقه‌ای به‌صورت 3 جلسه در هفته در برنامه آموزش فرزندپروری ذهن‌آگاهانه شرکت کردند؛ درحالی‌که گروه کنترل در این برنامه شرکت نکرد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه‌های تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2009) و تنظیم رفتاری هیجان (کرایج و گارنفسکی، 2019) بود. آزمودنی‌ها با استفاده از این پرسشنامه‌ها در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس و اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که برنامه فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کم‌شنوا تأثیر معناداری داشت (0/05>P). نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که برنامه فرزندپروری ذهن‌آگاهانه سبب بهبود تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کم‌شنوا می‌شود.
    کلید واژگان
    فرزندپروری ذهن‌آگاهانه
    تنظیم هیجان
    کودکان کم‌شنوا
    عمومى

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-03-01
    1401-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    گروه برنامه درسی و آموزش‌وپرورش ویژه، دانشگاه ویرجینیا، ایالات‌متحده آمریکا

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4744-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1007838

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب