اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا
(ندگان)پدیدآور
آقازیارتی, علیعاشوری, محمدنوروزی, قاسمهالاهان, دانیل پینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودک کمشنوای 4 تا 6ساله شهر تهران در سال 1400 بود که بهروش تصادفی ساده از بین مراکز و انجمنهای ناشنوا و کمشنوا انتخاب شدند. حجم نمونه 30 نفر بود که بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و هر گروه 15 نفر بودند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90دقیقهای بهصورت 3 جلسه در هفته در برنامه آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه شرکت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل در این برنامه شرکت نکرد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2009) و تنظیم رفتاری هیجان (کرایج و گارنفسکی، 2019) بود. آزمودنیها با استفاده از این پرسشنامهها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که برنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا تأثیر معناداری داشت (0/05>P).
نتیجهگیری: براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه سبب بهبود تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا میشود.
کلید واژگان
فرزندپروری ذهنآگاهانهتنظیم هیجان
کودکان کمشنوا
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانگروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
گروه برنامه درسی و آموزشوپرورش ویژه، دانشگاه ویرجینیا، ایالاتمتحده آمریکا
شاپا
1029-78552008-9821




