• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویش روان شناسی
    • دوره 11, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویش روان شناسی
    • دوره 11, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل پریشانی روان‌شناختی بر اساس باورهای فراشناختی دانشجویان با نقش واسطه ای سرگردانی ذهنی

    (ندگان)پدیدآور
    عیسی‌زادگان, علیتاجیک, فاطمهلاجوردی, سیده عسلموحدنژاد, ساجده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    475.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه­ای سرگردانی ذهنی در رابطه بین باورهای فراشناختی با پریشانی روان­شناختی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز از چهار دانشکده‌ی (روان‌شناسی و علوم تربیتی، هنر، علوم سیاسی و مدیریت) در سال 1401 بودند که از بین آن‌ها 200 نفر از طریق نمونه­گیری تصادفی-خوشه­ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس پریشانی روان‌شناختی (K10، کسلر و همکاران، 2002)، پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ، ولز و کارت رایت-هاتون، 2004) و مقیاس سرگردانی ذهنی (MWS، کاریر و همکاران، 2013) بودند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته­ها نشان داد که باورهای فراشناختی و سرگردانی ذهنی به صورت مستقیم با پریشانی روان­شناختی رابطه داشتند (۰01/۰p‹). همچنین مؤلفه‌های باورهای فراشناختی به‌صورت غیرمستقیم از طریق سرگردانی ذهنی توانستند پریشانی روان­شناختی در دانشجویان را پیش­بینی کنند (۰01/۰p‹). از یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که سرگردانی ذهنی نقش واسطه­ای بین باورهای فراشناختی و پریشانی روان­شناختی در دانشجویان دارد و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه­های ارتقای سلامت روان دانشجویان ضروری است.  
    کلید واژگان
    باورهای فراشناختی
    پریشانی روان­شناختی
    سرگردانی ذهنی.
    روانشناسی عمومی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2023-01-01
    1401-10-11
    ناشر
    انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
    کارشناس ارشد روان­شناسی عمومی، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، گروه روان­شناسی، دانشکده روان­شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران، ایران.
    کارشناس ارشد روان­شناسی عمومی، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

    شاپا
    2383-353X
    URI
    http://frooyesh.ir/article-1-4423-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1007396

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب