مطالعه پدیدارشناسانه ادراک معلمان ابتدایی مجری طرح شهاب از طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر
(ندگان)پدیدآور
علی پور, محمدآیتی, محسنشکوهی فرد, حسیننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
طرح ملی شهاب باهدف شناسایی و هدایت دانشآموزان بااستعداد با محوریت معلم در ایران اجرا شده است. از آنجا کهآموزا|آ ....م بررسی ادراک معلمان به عنوان مجری این طرح در اجرای موفق آن نقش اساسی دارد، در این پژوهش ادراک معلمان شهرستان بیرجند از طرح شهاب به روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مجری طرح شهاب در شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399بود که با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که با مصاحبه از ۱۱ معلم، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها جمعآوریشده، از روش تجزیهوتحلیل کلایزی و از نرمافزارMAXQDA12 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها در قالب 21مؤلفه و چهار مقوله ماهیت، اهداف، مشکلات و پیامدها ارائه گردید که هرکدام از این مقولهها دارای چندین مؤلفه است. یافتههای پژوهش نشان دادند که معلمان نسبت به اهداف طرح بهخوبی آگاه هستند و ضرورت اجرای طرح شهاب را بهخوبی درک کردهاند. معلمان بر این اعتقاد هستند که اجرای این طرح دارای پیامدهای مختلفی است. از سوی دیگر مشکلاتی بر سر اجرای درست این طرح است.
کلید واژگان
طرح شهابادراک معلمان
پدیدارشناسی.
روانشناسی تربیتی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2023-01-011401-10-11
ناشر
انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوانسازمان پدید آورنده
مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.




