• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 55, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)
    • دوره 55, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    استفاده از استاتور پیش‌چرخش پروانه به منظور کاهش حرکت دورانی (رول) زیرسطحی و افزایش بازده پروانه

    (ندگان)پدیدآور
    بهرامی, حسننادری, علیرضامقدس آهنگری, علی اصغرقاسمی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.943 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    استاتورهای پیش‌چرخش می‌توانند به عنوان یک ابزار برای بهبود عملکرد هیدرودینامیکی پروانه و کاهش گشتاور اضافی پروانه در زیرسطحی‌ها عمل کنند. این گشتاور اضافی در زیرسطحی‌ها با مقطع دایره‌ای می‌تواند باعث حرکت غلتشی (حرکت دورانی حول محور طولی) مضر شود. مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پارامتر در طراحی این نوع از استاتورها طول کورد، فاصله استاتور تا پروانه و زاویه حمله استاتور است. در این مقاله به بررسی این پارامترها با استفاده از روش تاگوچی جهت استفاده از استاتور برای یک زیرسطحی برای کاهش حرکت دورانی حول محور طولی زیرسطحی (کاهش گشتاور اضافی پروانه) و افزایش بازدهی سیستم رانش با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی با کمک نرم افزار تجاری STAR-CCM+ پرداخته شده است. به منظور اعتبارسنجی محاسبات، نتایج شبیه‌سازی یک پروانه سریB با نتایج آزمایش تجربی مقایسه شده است، نتایج شبیه‌سازی با خطای کمتر از 10 درصد نسبت به داده های تجربی بدست آمده است. همچنین به منظور اطمینان از استقلال نتایج بدست آمده از شبکه‌بندی، از روش همگرایی شبکه (Grid Convergence Method) استفاده شده است. استاتور نهایی طراحی شده برای زیرسطحی در عین حال که گشتاور را 47/44 درصد نسبت به حالت بدون استاتور کاهش می‌دهد، بازدهی سیستم رانش را نیز 29/2 درصد بهبود داده است. همچنین استاتور طراحی شده باعث کاهش گردابه (ورتکس) نوک پره و هاب پروانه شده است.
    کلید واژگان
    استاتور پیش‌چرخش
    کاهش حرکت دورانی زیرسطحی
    ضرایب هیدرودینامیکی
    کاهش گشتاور اضافی پروانه
    بازده سیستم رانش
    مهندسی و فن آوری دریا

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-03-21
    1402-01-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی امیر کبیر
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
    دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران
    دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6032
    2476-3446
    URI
    https://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.21210.7404
    https://mej.aut.ac.ir/article_4985.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005073

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب