تأثیر پارامترهای لایهچینی بر روی رفتار ارتعاشی شفت کامپوزیتی هیبریدی دوار
(ندگان)پدیدآور
نظری, محمد مهدیرهی, عباسسرافراز خباز, روح الهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یک شفت کامپوزیتی دوار میتواند برای انتقال قدرت در صنایع مربوط به ماشین آلات دوار استفاده شود. در مقایسه با یک شفت انتقال قدرت فلزی مرسوم، یک شفت انتقال قدرت کامپوزیتی، معمولاً دارای فرکانسهای طبیعی و سرعتهای بحرانی بالاتری است. در این مقاله ابتدا در حالت دوار، نتایج المان محدود یک شفت کامپوزیتی 8 لایه کربن/ اپوکسی در حالت دو دیسک فولادی در وسط به صورت متقارن و قطرهای مختلف با نتایج پژوهش پیشین مقایسه شده و صحت نتایج تأیید میشود. سپس یک شفت کامپوزیتی توخالی هیبریدی 8 لایه از جنس کربن/ اپوکسی و شیشه/ اپوکسی با دو دیسک فولادی که روی تکیهگاههای ارتجاعی قرار دارد، مدلسازی میگردد. با بکارگیری معادلات لاگرانژ، معادلات حرکت شفت کامپوزیتی هیبریدی با استفاده از تئوری تیر مدول معادل اصلاح شده بدست میآیند. با کدنویسی در متلب و حل عددی، نمودار دامنه بر حسب فرکانس در حالت چرخان بدست میآید و با نتایج شبیهسازی شفت کامپوزیتی در انسیس مقایسه شده و صحهگذاری انجام میگیرد. در نهایت تأثیر پارامترهای لایهچینی مانند زاویه الیاف و ترتیب استفاده از کربن/ اپوکسی و شیشه/ اپوکسی بر روی فرکانسهای طبیعی بررسی میشود.
کلید واژگان
شفت کامپوزیتی هیبریدیلایهچینی
یاتاقان ارتجاعی
دیاگرام کمبل
سرعت بحرانی
کنترل ارتعاشات و صدا
مدلسازی سیستم های دینامیکی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2022-12-221401-10-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناستادیار، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2008-60322476-3446




