تأملی بر نگرشها، استراتژیها و رفتارهای رهبران انتقال آموزش(یافتههای یک مطالعه کیفی)
(ندگان)پدیدآور
طالبی گرکانی, سمیهزین آبادی, حسنرضاجعفری نیا, سعیدحسن پور, اکبرنوع مدرک
Textپژوهشی (با رویکردهای کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: امروزه منابع انسانی بهعنوان تنها مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها، شناخته میشود و سازمانها بهعلت رقابت شدیدی که با هم دارند، سرمایهگذاریهای قابل توجهی در حوزه آموزش انجام میدهند. با این وجود، اثربخشی آموزش به این بستگی دارد که آیا مهارتهای آموخته شده کارکنان، به محیط کار واقعی منتقل میگردد یا خیر. از بین عوامل مختلفی که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر انتقال آموزش تأثیر میگذارند، حمایت سرپرست (مدیر مستقیم) بهعنوان یک متغیر محیط کار دارای روابط متنوعی با انتقال است. اگر کارکنان از سرپرست خود حمایت دریافت کنند، انگیزه بیشتری برای یادگیری و تسلط بر محتوای یادگیری خواهند داشت و میتوانند انتقال آموزش مناسبی ایجاد کنند.طراحی/ روششناسی/ رویکرد: در این تحقیق ۱۶ مصاحبه نیمهساختاریافته با مدیران شرکتهای کارگزاری به روش نمونهگیری هدفمند انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از جمله روشهای کیفی، روش تحلیل محتوای جهتدار بود.یافتههای پژوهش: مرور متوالی مصاحبهها و مقایسه مستمر دادهها، منجر به شناسایی و دستهبندی سه مضمون نگرش، استراتژی و رفتار، هشت زیر مضمون و ۴۱ نشانگان شد. نتایج حاکی از آن بود که نگرشها، استراتژیها و رفتارهایی که مدیران در قبال کارمندانشان به کار میگیرند در انتقال آموزش بسیار مهم هستند و اجرایی شدن آن در سازمان، از هدر رفت منابع مالی و غیرمالی عظیمی جلوگیری به عمل میآورد.محدودیتها و پیامدها: نمونه مورد بررسی در این پژوهش متعلق به صنعت کارگزاری میباشد، نتایج بهدست آمده بدون شک باید نمایانگر شرکتهای واسطهگری مالی در ایران باشد، اما تحقیقات بین جمعیتی این سؤال را مطرح میکند که آیا اتخاذ تدابیر یکسان در زمینههای مختلف امکانپذیر است و آیا میتوان از نتایج بهدست آمده در کشورها و صنایع دیگر نیز استفاده نمود؟پیامدهای عملی: این پژوهش پیکربندی جدیدی از حمایتهای مدیران میانی (سرپرستان مستقیم) و یا همان رهبران انتقال آموزش جهت تسهیل آموختهها به محیط کار ارائه میدهد. مدیران بر اساس نگرشهایی که به آموزشهای ضمن خدمت دارند، استراتژیهایی را به کار میگیرند و در نهایت بر اساس استراتژیهای کلی، که یا به کمک مدیران ارشد سازمان قابلیت اجرا دارند و یا در سطح خود مدیر (سرپرست مستقیم) اجرایی میگردند، رفتارهایی را در ۴ بعد ابزاری، اطلاعاتی، ارزیابی و عاطفی جهت بهبود فضای انتقال در مورد کارمندانشان به کار میگیرند.ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهشهای انجام شده در زمینه انتقال آموزش موضوع حمایت مدیر را به عنوان بخشی از حمایتهای سازمانی مطرح کردهاند و هیچیک به تفصیل به ابعاد نگرشها، رفتارها و استراتژیهای مدیران نپرداختهاند. نوع مقاله: مقاله پژوهشی
کلید واژگان
استراتژیانتقال آموزش
رفتار
حمایت مدیران
نگرش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-03-211402-01-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت، تهران، ایراندانشیار دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت، تهران، ایران
استادیار دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت، تهران، ایران
استادیار دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت، تهران، ایران