یک متن و دوبیان؛ بررسی نسبت طریقت جوانمردی با سبک نقاشی بهزاد و شعر سعدی
(ندگان)پدیدآور
عمادی پَرَمکوهی, سیدمانیحاتم, غلامعلینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین مسائل در حوزۀ نگارگری ایرانی چگونگیِ انتخاب متن برای تصویرگری است. عموماً تصوّر بر این است که نقاشان اختیار زیادی در انتخاب متن نداشتهاند، اما نوشتارِ پیشرو نشان میدهد که این کار تابع منطقِ خاصی بوده که با جهانبینیِ نقاش یا گروهِ نقاشان، به نوعی، ارتباط داشته است. تحلیلِ تطبیقیِ حاضر، با بهره گیری از رویکرد جامعهشناسیِ ساختارگرا، مشخصاً چند اثر مهم در سبک نقاشیِ کمالالدین بهزاد را با چند شعر سعدی مقایسه میکند، و نتیجه میگیرد که اشتراکات ساختاری در جهانبینیِ منعکس در آثار این دو چهره در متن اجتماعیِ واحدی به نام «فتوّتیه» یا آیین جوانمردی است. میتوان گفت که جهانبینیِ گروههایی از اهل فتوّت، در عرصۀ نقاشی، به صورت سبک بهزاد منعکس شده است و در عرصۀ شعر، در قالب آثار سعدی. از همین روست که نقاشانِ سبک بهزاد به اشعار سعدی علاقۀ بسیار نشان دادهاند؛ حتی شاید آنها خود به آیین جوانمردی وابسته یا، دستکم، از آن بسیار متأثر بودهاند. برخی از نقاشیهای آنان را میتوان در حکم فتوّتنامههای تصویری دانست.
کلید واژگان
فتوّتنگارگری ایرانی
کمالالدین بهزاد
سعدی
جامعهگرایی بصری
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
مرکز پژوهشی میراث مکتوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشتۀ پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهراناستاد دانشگاه هنر تهران




