بررسی تاثیر ساز و کارهای راهبری شرکتی بر ارزشآفرینی با تاکید بر رویکرد مدیریت مبتنی بر ارزش
(ندگان)پدیدآور
سجادی, سیدحسنخوانساری, نیکوقربانی, رامیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت مبتنی بر ارزش، شیوهمدیریت بنگاه با هدف ایجاد حداکثر ارزش بلندمدت و پایدار برای سهامداران است.سازوکار راهبری شرکتی نیز در راستای افزایش رضایتمندی و جلب اعتماد بازار سرمایهاست. هدف این مقاله بررسی نقش سازوکار راهبری شرکتی بر شاخصهای عملکرد مدیریتمبتنی بر ارزش در شرکتها است. در این تحقیق، از متغیرهای مالکیت نهادی، تمرکزمالکیت و استقلال هیئت مدیره به عنوان اجزای راهبری شرکتی موثر بر عملکرد استفادهشده است. به همین منظور، دادههای مربوط به شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران برای دوره زمانی 1385 تا 1392 استخراج و از الگوی رگرسیونی دادههایترکیبی برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد سازوکار راهبریشرکتی به عنوان یک شاخص کلی تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش آفرینی دارد. همچنین،تمرکز مالکیت به عنوان جزئی از راهبری شرکتی اثر مثبت و معناداری بر شاخصهایعملکردی مدیریت مبتنی بر ارزش دارد و استقلال هیئت مدیره بر این ارتباط تاثرمعناداری ندارد. نتایج این تحقیق حاکی از اثر منفی و معنادار مالکیت نهادی بر شاخصهایعملکردی مدیریت مبتنی بر ارزش است
کلید واژگان
مدیریت مبتنی بر ارزشعملکرد
راهبری شرکتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01




