تربیت مورخ یا تربیت معلم اعزام دانشجویان رشتة تاریخ و جغرافیا به اروپا (1312–1307خ)؛ انگیزهها، سازوکارها و نتایج
(ندگان)پدیدآور
قدیمی, عباسشوهانی, اصغر (سیاوش)
نوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اعزام دانشجویان به اروپا که پس از جنگهای ایران و روس با هدف نوسازی و جبران عقبماندگی آغاز شده بود در دورة قاجار تداوم یافت، به گونهای که طبق مستندات قریب به هزار دانشجو در این عصر به اروپا گسیل شدند. بخشی از انگیزة کارگزاران برای اعزام دانشجو بازسازی و تحول نظام آموزشی بود. در دهة اول عصر پهلوی نیز با تصویب قانون اعزام دانشجو در دورة ششم مجلس شورای ملی، موج جدیدی از اعزام در سالهای 1307-1312خ ایجاد شد. براساس شواهد در عصر قاجار در «رشتة تاریخ» هیچ دانشجویی اعزام نشد. اما در دورۀ پهلوی در میان نخستین دانشجویان اعزامی نام رشتة تاریخ نیز به چشم میخورد. البته موج جدید اعزام دانشجو در این رشته به پرورش مورخ یا تحول پژوهشهای تاریخی منجر نشد. برای تبیین این پدیدار در مقالة پیش رو، پس از بررسی اجمالی روند اعزام دانشجو به طور عام و اعزام دانشجویان رشتة تاریخ به طور خاص، براساس منابع و اسناد، سازوکارهای اعزام دانشجویان در این رشته، افراد اعزامی و رهاورد اعزامشدگان مطالعه شده است. برای فهم مسئلۀ تبدیل نشدن دانشجویان اعزامی رشتة تاریخ به مورخان حرفهای به چند متغیر اصلی توجه شده است: انگیزهها و اهداف طراحان و کارگزاران این سیاست، انتظارات و خواست حکومت از دانشآموختگان مبنی بر بهکارگیری آنها در موقعیتها و سمتهای دلخواه و متناسب با فرایند نوسازی، نظام آموزشی فرانسه بهعنوان مقصد 75% دانشجویان اعزامی و شکاف آموزش و پژوهش در این کشور در دهههایی که دانشجویان ایرانی به آنجا اعزام شدند.
کلید واژگان
اعزام دانشجویان به اروپا"رشتة تاریخ و جغرافیا"
تربیت معلم"
دانشگاه تهران"
دورة پهلوی"
نوسازی نظام آموزشی"
پهلوی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-09-231401-07-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
استاد گروه تاریخ دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.دانشجوی دکتری تاریخ ایران پس از اسلام، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
شاپا
2008-73572588-6916