واکاوی بعد تاریخی مکان در ضرب آهنگ اجتماعی فضای جمعی
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و ماندگاری را در معماری و شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی ایران در دوره سلجوقی و ایلخانی آغاز و در دوران صفویه به غایت رسید. معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبکهای مدرن تأثیر پذیرفت. این سبکها نتوانستند محملی برای انتقال فرهنگ ایرانی-اسلامی قرار گیرند و از سویی دیگر معماری اصیل ایرانی نیز مورد بیتوجهی قرار گرفت. در دوران کنونی تزیینات در معماری نیز به تأسی از این جریان بسیار سردرگم و بیهویت شده است و نمیتوان در بسیاری از آنها اثری از مفهوم سرزمینی و هویتی یافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانیاسلامی را ضروری مینمایاند. این مقاله بر آن است تا با دید تحلیلی به استخراج مفهوم و مؤلفههای معماری ایرانی- اسلامی دست یافته و پس از آن چگونگی کاربرد این مؤلفهها در تزیینات معماری با هدف احیای هویت آن را مورد اشاره قرار دهد.براین اساس، با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی منابع مورد بررسی کیفی قرارگرفته و در نهایت با استفاده از روش استقراء به بیان مؤلفههای معماری ایرانی- اسلامی پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در راستای احیای هویتمند تزیینات معماری ایرانی- اسلامی توجه به مؤلفههای "فرهنگ، اقلیم، اقتصاد، تحولات روز(سیاسی و آموزشی) و زیبایی (نسبی)" ضروری بوده و تزیینات با در نظرگرفتن این پنج مؤلفه میتوانند جایگاه هویتی خود را در معماری کنونی ایران باز یابد.
کلید واژگان
معماری اسلامیمعماری ایرانی
تزیینات
الگو
معاصر
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center
سازمان پدید آورنده
دکتری شهرسازیشاپا
2345-66122345-6620




