زیباییشناسی الگوی باغ در نگارگری و باغسازی هند (با تأکید بر دورة گورکانی)
(ندگان)پدیدآور
عادلوند, پدیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
الگوی باغ، مفهوم ذهنی مشترک بین هنرمند «باغساز» و«نگارگر» است که در طول تاریخ تحت تأثیر جهان بینی سرزمینهای مختلف بر نمودهای عینی متنوعی دلالت دارد. باغساز و نگارگر ایرانی به واسطة جهانبینی مشترک ایرانی اسلامی موجود در سرزمین و به دنبال درک مشترک از الگوی باغ، بر نمودار عناصر مشترکی از مفهوم باغ اتفاق نظر دارند. باغسازی و نگارگری از زمره هنرهای تجسمی هستند که با حکومت گورکانیان بر هند از ایران به این سرزمین وارد شده اند.
جهان بینی و درک مشترک بین نگارگر و باغساز ایرانی، باعث شده نگارنده به دنبال پاسخ این پرسشها باشد که الگوی باغ در هند توسط نگارگر و باغساز چگونه در آثار نمودار شده است؟ و ازآنجا که باغسازی و نگارگری در هند الگوی ایرانی اسلامی دارند آیا این الگو همچنان در طول تاریخ باغسازی و نگارگری هندی دوام داشته است؟ این مقاله به کمک مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانه ای به مقایسه تطبیقی نمونههایی از هنر باغسازی و نگارگری هندی با تأکید بر باغ مقبره و نگارههای سبک گورکانی میپردازد.
الگوی باغ در باغسازی و به دنبال آن نگارگری هندی تحت تأثیر جهانبینی گورکانی و ویژگیهای سرزمین هند از دلالت های معنایی الگوی اولیه خود فاصله گرفته و هویتی مستقل را در قالب زیباییشناسی تسلط گرا به وجود آورده است. عظمت گرایی بنای داخل باغ، پوشش گیاهی پیرایششده در فضای داخلی باغ و حضور آب به عنوان آرایهای تزئینی ویژگی هایی است که نمودار عینی الگوی باغ در نگارگری و باغسازی هندی را تشکیل میدهد.
کلید واژگان
هنددوره گورکانی
باغ مقبره
نگارگری
زیباییشناسی تسلط گرا
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی نظر پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهراشاپا
2345-66122345-6620




