مناظر فرهنگی واجتماعی آرامستان میلان با رویکرد فضای باز جمعی شهری
(ندگان)پدیدآور
مسعودی اصل, بهزادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در کلیه تمدن هایی که سنت مرگ، با خاکسپاری همراه است، آرامستان ها بوجود آمده و این مکانها در دورههای مختلف خصوصیات متفاوتی را در ارتباط به نوع پذیرش جامعه از مرگ پیدا کردهاند. در این راستا میتوان فضای آرامستان را از این منظر در فرهنگها و تمدن های مختلف مورد بررسی قرار داد و نحوه تأثیرگذاری مفاهیم، آیین های عبادی و سنت های مرتبط با مرگ را در هر فرهنگ بر چگونگی پیدایش فضای آرامستان شناخت. ارتباط بشر با فضا، وابسته به برقراری ارتباط فرد با مکان و روابط اجتماعی است که در آن مکان شکل میگیرند. بدین معنی که کیفیت یک فضای شهری از یک سو، منظر چگونگی ارتباط آن با افراد و از سوی دیگر، با روابطی که درون آن فضا از منظر فرهنگی- تاریخی واجتماعی شکل میگیرد قابل قیاس است.آرامستان میلان میتواند از مصادیق موفق معمارانه نگرش به پدیده مرگ باشد. این آرامستان تاریخی به عنوان موزه روباز و مکان نمایش انواع هنرها (نقاشی، مجسمه سازی، ادبیات، خطاطی، معماری، منظره پردازی و...) است و بیان گر فرهنگ، اعتقادات و باورهای مردم جامعه درباره مفاهیمی چون زندگی، مرگ، نیکی، زمان ابدی، طبیعت و ... است. این آرامستان از منظر فرهنگی و اجتماعی نیز در زمره منابع با ارزش هنری و معماری کشور ایتالیا به شمار میرود. همچنین به عنوان یک فضای پویا و ماندگار در خدمت فعالیتهای آیینی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی قرار دارد و در این پژوهش سعی شده که به نقش آن به عنوان فضای بازجمعی شهری با استفاده از مناظر فرهنگی و اجتماعیِ آن، از روش تحقیق کیفی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی که جمع آوری اطلاعات با استفاده از مطالعات اسنادی و بررسی میدانی بوده، پرداخته شود.
کلید واژگان
مناظر فرهنگی و اجتماعی آرامستان میلانجایگاه آرامستان در فضاهای باز و جمعی شهری
آرامستان های تاریخی
معماری مرگ
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center
سازمان پدید آورنده
پژوهشگردکتری معماری، پژوهشکده نظرشاپا
2345-66122345-6620




