نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمدرک, آناهیتاfa_IR
dc.contributor.authorاصل فلاح, پریچهرfa_IR
dc.contributor.authorمسچی, موناfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:55:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:55:06Z
dc.date.available1399-07-08T20:55:06Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:55:06Z
dc.date.issued2016-09-22en_US
dc.date.issued1395-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-01en_US
dc.date.submitted1395-11-13fa_IR
dc.identifier.citationمدرک, آناهیتا, اصل فلاح, پریچهر, مسچی, مونا. (1395). موسیقی خیابانی، از گذشته تاکنون؛ جایگاه موسیقی خیابانی در منظر شهر تهران. هنر و تمدن شرق, 4(13), 23-32.fa_IR
dc.identifier.issn2345-6612
dc.identifier.issn2345-6620
dc.identifier.urihttp://www.jaco-sj.com/article_42620.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/98892
dc.description.abstractشهر، تنها مجموعه‏ای از کالبدهای مصنوع نیست. شهر، به معنای صحیح‏تر، منظری است متشکل از عناصری متعدد که به واسطه ادراک شهروندان از آنها شکل می‏گیرد. در واقع مفهوم منظر شهری بدان معناست که موجودیت و هویت شهر تنها با عناصر عینی تعریف نشده و ذهنیت نیز نقش موثری در آن ایفا می‏کند؛ به گونه‏ای که نمی‏توان آن را جدا از عینیات دید. بخشی از ذهنیت‏های انسان نیز به واسطه رویدادهای سیال در شهر شکل می گیرد. موسیقی خیابانی، هنری شهری و رویدادی سیال است که به دلیل ارتباط بی واسطه و مستقیم با مخاطب، ذهنیت های قوی و عمیقی را برای او رقم می زند و چهره شهر را تغییر می دهد.<br />این هنر شهری از قرون اولیه میلادی در غرب وجود داشته و در ایران نیز از دوران پیش از اسلام حیات خود را آغاز کرده است. بنابراین، موسیقی خیابانی، هنری غربی و وارداتی نیست و از دیرباز در فرهنگ شرقی و ایرانی- اسلامی جایگاهی ویژه داشته است. به علاوه، نکته مهم درباره این هنر آن است که در هر دوره با صورتی متناسب با همان دوره در شهر ظاهر شده و به فراخور نیاز جامعه و ذائقه مخاطبان تغییر کرده است. چنان که مراسم آیینی، ملی و فرهنگی در ایران و خصوصاً تهران، با نوای موسیقی در ذهنیت شهروندان ماندگار شده است. موسیقی خیابانی در تهران معاصر نیز پس از گذر از دوره ها و پذیرفتن صورت ها و نام های متعدد، اکنون به دو صورت آیینی- تاریخی و موسیقی نوین و تخصصی در شهر اجرا می شود. در واقع این هنر، طی دهه های اخیر با محدودیت ها و ممنوعیت های بسیاری همراه بوده اما هنرمندان این عرصه همچنان به حیات خود ادامه دادند و طی دو دهه گذشته، به پررنگ و تخصصی شدن این هنر در شهر کمک کردند.<br />از این رو مقاله حاضر به بررسی و معرفی موسیقی خیابانی به شکل مدرن و امروزی خود در تهران معاصر، در بازه زمانی پس از انقلاب تا به امروز، می پردازد.fa_IR
dc.format.extent350
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرfa_IR
dc.publisherNazar Research Centeren_US
dc.relation.ispartofهنر و تمدن شرقfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Art and Civilization of the Orienten_US
dc.subjectموسیقی خیابانیfa_IR
dc.subjectهنر شهریfa_IR
dc.subjectتهران معاصرfa_IR
dc.subjectمنظر شهریfa_IR
dc.subjectفرهنگ ایرانی- اسلامیfa_IR
dc.titleموسیقی خیابانی، از گذشته تاکنون؛ جایگاه موسیقی خیابانی در منظر شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، پژوهشکده نظرfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue13
dc.citation.spage23
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد