اوپانیشادها، منشأ تجلیات معنوی هند
(ندگان)پدیدآور
اعظم لطفی, فرزانهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
«اوپانیشادها»1 بخش آخر «وداها»2 است که آن را «ودانتا»3 یا «پایان ودا» خواندهاند. در تقسیمبندی آثار مقدس کیش هندو اوپانیشادها را جزو نوشتههای الحاقی «آرانیاکاها»4 میدانند. سرایندگان اوپانیشادها بنابر سنن هندوان، فرزانگان و شنوندگان احکام حق «کاوایا ساتیاسروتاه»5 بودند که در قعر و انبوه جنگلهای بکر هندوستان خلوت میگزیدند و به خویشتنکاوی میپرداختند. آنها تجارب معنوی را [که از مبدأ فیض ایزدی] بدانها الهام میشد و با علم حضوری و اشراق در وجودشان شریان مییافت به سیاق وحدت وجود ابراز میداشتند و به لباس جملات مرموز میآراستند و در قالب افکار ترکیبی و فشرده میریختند. دوران جنگلنشینی که با رسالههای «آرانیاکاها» آغاز شد به اوپانیشادها انجامید که میتوان از آن به تعبیری به دوران آموزش و پرورش در انبوه جنگل یاد کرد. براساس نظریه «ماکس مولر»، اوپانیشادها تعلیمات شفاهی است که مرشدان به مریدان نزدیک خود میدادند. باید دریافت که اکثر مکاتب مهم نظری در هندوستان و حتی بودیسم از اوپانیشاد سرچشمه گرفته است. این پژوهش در نظر دارد با توجه به بحث اصلی در اوپانیشاد به اثبات معنویات خاص و تزکیه نفس و حقیقت یگانه در دوران کهن هند بپردازد.
کلید واژگان
اوپانیشادتجلیات معنوی
حقیقت درون
آتمن
برهمن
معرفت خودی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center
شاپا
2345-66122345-6620




