تأثیر اتانول بر فراموشی و یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با اسکوپولامیندر موش سوری نر
(ندگان)پدیدآور
حاجی زاده, الهامخضری, شیواپیری, مرتضینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعات قبلی نشان میدهد که اتانول و اسکوپولامین باعث القاء فراموشی و یادگیری وابسته به وضعیت میشوند. بر اساس این یافتهها در مطالعه حاضر اثر اتانول بر فراموشی و یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با اسکوپولامین در تکلیف ماز بعلاوهای شکل مرتفع مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه تجربی از موش کوچک آزمایشگاهی نر نژاد NMRIاستفاده شد. موشها بیهوش شدند و کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1هیپوکامپ پشتی با استفاده از روش استریوتاکسی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، اثر اتانول بر روی فراموشی و یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین در موشهای کوچک آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. تزریققبل از آموزش اسکوپولامین به داخل ناحیه CA1باعث القاء فراموشی شد. تزریققبل از آموزش اسکوپولامین به داخل ناحیه CA1باعث القاء فراموشی شد. تزریق قبل از آزمون اسکوپولامین یا اتانول باعثبرگشتفراموشی القاء شدهبا اسکوپولامین قبل آموزش شد. تزریق قبل از آزمون اتانول خود باعث تخریب حافظه شد ولی اثر اصلاحی اسکوپولامین روز آزمون را بر روی فراموشی القاء شده توسط اسکوپولامین روز آموزش را تقویت نمود. این یافتهها نشان میدهند که اتانول میتواند یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین را در هیپوکامپ پشتی تحت تأثیر قرار دهد. بعلاوه این دادهها پیشنهاد کننده یادگیری وابسته به وضعیت متقابل بین اتانول و اسکوپولامین در هیپوکامپ پشتی موش کوچک آزمایشگاهی میباشند.
کلید واژگان
اتانولاسکوپولامین
ماز بعلاوهای شکل مرتفع
یادگیری وابسته به وضعیت
موش سوری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغانIslamic Azad University, Damghan Branch
سازمان پدید آورنده
دانشگاه ارومیه، دانشکده علوم، گروه زیست شناسی، ارومیه، ایراندانشگاه ارومیه، دانشکده علوم، گروه زیست شناسی، ارومیه، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، گروه زیست شناسی، اردبیل، ایران




