ارائه مدل تجارت عادلانه در جهت دستیابی به مزیت رقابتی شرکتهای صادرکننده صنایع غذایی
(ندگان)پدیدآور
مرزبان, سمیراآندرواژ, لیلاوهابزاده منشی, شادانسعید نیا, حمید رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دنبال نمودن روشهای عادلانه جهت حفظ منابع طبیعی در صنایع حساس و حیاتی همچون مواد غذایی لازمه ایجاد نظام تولیدی، توزیعی و مصرفی پایدار در همه ملل و جوامع میباشد. لذا شناخت تجارت عادلانه و استفاده کاربردی از آن مستلزم انجام مطالعات علمی و دانشگاهی است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تجارت عادلانه در جهت دستیابی به مزیت رقابتی شرکتهای صادرکننده صنایع غذایی صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و اکتشافی بوده و روش پژوهش پدیدارشناسی میباشد. ابزار استفاده شده برای گردآوری دادهها، مصاحبه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه در خصوص تجارت عادلانه و بازاریابی بینالملل میباشند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری نظری تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شده و در مجموع 13 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. براساس یافتههای پژوهش 20 مقوله برای مدل تجارت عادلانه در جهت دستیابی به مزیت رقابتی در بازاریابی بینالملل شرکتهای فعال حوزه صادرات صنایع غذایی شناسایی شدند. نتایج نشان دادند که عوامل شناسایی شده عبارتند از فرصتسازی عادلانه، اجرای واقعی فعالیتهای عادلانه، اطلاعرسانی و پاسخگویی عادلانه، رشد و توسعه پایدار عادلانه، مزیت رقابتی عادلانه، مسئولیتپذیری اجتماعی عادلانه، محصولات کشاورزی و غذایی عادلانه، پذیرش عادلانه در کشورهای پیشرفته، اشتغال عادلانه، توسعه فرهنگ عادلانه، مشتریمداری عادلانه، استانداردها و قوانین عادلانه، اطلاعرسانی عادلانه، ایجاد زنجیره تجاری عادلانه، امنیتگرایی عادلانه، قیمتگذاری عادلانه، حکمرانی عادلانه، برندسازی ملی عادلانه، آگاهی و شناخت صادراتی عادلانه و کیفیتگرایی عادلانه میباشند.
کلید واژگان
تجارت عادلانهمزیت رقابتی
صادرات
صنایع غذایی
بازاریابی در مدیریت کسب و کار بین المللی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-12-221401-10-01
ناشر
دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایراناستادیار، گروه مدیریت بازرگانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی خرمشهر
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران.
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران




