ارائه مدل برندسازی محصولات صنعتی ایران در بازارهای بینالمللی با رویکرد تئوری داده بنیاد
(ندگان)پدیدآور
زارعی, قاسمحق وردی زاده, ابوالفضلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در محیط پویای تجارت جهانی، برندسازی در سطح بینالملل یکی از باارزشترین و چالشبرانگیزترین مؤلفههای کسب مزیت رقابتی پایدار برای کسبوکارهای صادرات محور محسوب میشود. دستیابی به چنین مزیت مهمی منجر به ایجاد ارزشافزوده بالاتر برای کسبوکارها، جلب رضایت و حفظ مشتری، ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان، افزایش قدرت رقابت و کسب سود و رشد و بقای کسبوکارها در بلندمدت میشود. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل برندسازی محصولات صنعتی ایرانی در سطح بینالملل و در بازارهای خارجی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش داده بنیاد بوده و شیوه گردآوری دادههای موردنیاز با استفاده از دو روش کتابخانهای و میدانی با تکنیک مصاحبههای عمیق انجام پذیرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از طرح نظام مند اشتراوس و کوربین استفاده شد. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری انجام پذیرفت و درمجموع با روش انتخابی گلوله برفی با 12 نفر از خبرگان بازاریابی و مدیران بازاریابی و برندینگ مصاحبه انجام پذیرفت. بر اساس نتایج شاخصهای مربوط به بستر حاکم (مانند مساعل اقتصادی)، شرایط علی (پتانسیل داخلی و خارجی)، مداخلهگر (مانند مشکلات ناشی از تحریمها) و مقوله محوری (برندسازی بین المللی) محصولات صنعتی ایرانی در بازارهای بینالمللی استخراج و راهبردهای متناسب با این کسبوکارها در شش حوزه راهبردهای تشکیلاتی، محصول، قیمت گذاری، توزیع، ترویج و بخشبندی بازار ارائه و پیامدهای بهکارگیری آنها مورد شناسایی قرار گرفت. یافتههای این مطالعه میتواند به مدیران کسبوکارهایی که قصد حضور در بازارهای جهانی و برندسازی برای محصولات صنعتی خود را دارند، کمک شایانی خواهد کرد.
کلید واژگان
برندسازیبازارهای بینالملل
صنایع تولیدی
تئوری داده بنیاد
مدیریت برندهای جهانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-12-221401-10-01
ناشر
دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلیگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق




