تحلیل سلسله مراتبی تسهیم دانش در پارک علم و فناوری گیلان
(ندگان)پدیدآور
میرزندهدل, مرجانفهیمیفر, سپیدهنوروزی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تسهیم دانش یکی از حوزههای کلیدی برای شرکتهای دانشبنیان است و یکی از مهمترین اولویتهای دستاندرکاران مدیریت دانش در جهان است. تسهیم دانش در سازمان باعث کاهش هزینهها در تولید دانش و تضمین انتشار روشهای کاری در داخل سازمان شده و سازمان را قادر به حل مسائل و مشکلات خود مینماید و در غیر اینصورت سازمانها در فضای رقابتی با چالشها و بحرانهای متعددی روبهرو میشوند.روش پژوهش: با توجه به اینکه هدف مقاله حاضر رتبهبندی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در پارک علم و فناوری گیلان با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی ای.اچ.پی. در نظر گرفته شده است، در گام اول بر اساس مطالعات و ادبیات مدیریت دانش پرسشنامه محققساخته پنج گزینهای طیف لیکرت ساخته شد که در بین دو گروه خبرگان برون سازمانی و درون سازمانی به صورت پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. این عوامل در چهار بعد 1. عوامل فردی؛ 2. عوامل سازمانی؛ 3. عوامل فرهنگی اجتماعی؛ و 4. عوامل فناوری شناسایی و دستهبندی شدند. در مرحله بعد در قالب پرسشنامه زوجی و به کمک نرمافزار اکسپرت چویس این عوامل اولویتبندی و وزندهی شدند. یافتهها: این پژوهش با هدف تعیین وزندهی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در پارک علم و فناوری گیلان با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی به انجام رسید. عوامل فرهنگی اجتماعی (با وزن 340/0) در صدر قرارگرفت و به ترتیب عوامل فردی با (وزن 287/0)؛ عوامل فناوری (با وزن 237/0) و در نهایت، عوامل سازمانی (با وزن 136/)0 در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. بر این اساس بعد فرهنگی اجتماعی بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش دارد و ابعاد فردی و فناوری و سازمانی به ترتیب در رتبههای دوم تا چهارم جای دارند. ازسویی دیگر عوامل مؤثر بر تسهیم دانش به ترتیب اولویت؛ سرمایه اجتماعی، اعتماد، شبکههای مجازی، آموزش به کارگیری فناوری، انگیزش، تعهد عاطفی، گروهافزار، مهارتهای ارتباطی، زیرساختهای فناوری، پاداش سازمانی، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی هستند که مهمترین آنها؛ سرمایه اجتماعی، اعتماد و شبکههای مجازی بشمار میآیند که نشان میدهد شرکتهای دانشبنیان برای رواج تسهیم دانش در سازمان باید، در وهله نخست، به تقویت سرمایه اجتماعی بپردازند. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود که مدیران و سیاستگذاران پارک علم و فناوری گیلان قویاً نسبت به عوامل فرهنگی اجتماعی موجود در واحدهای سازمان به کمک منابع انسانی بپردازند تا بتوانند از نتایج تسهیم دانش بیشترین بهرهبرداری را نمایند.
کلید واژگان
دانشمدیریت دانش
تسهیم دانش
پارک علم و فناوری گیلان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-06-221401-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، پردیس بینالمللی کیش، کیش، ایرانعضو هیئت علمی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، گروه علم اطلاعات ، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.