نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیدی, ایوبfa_IR
dc.contributor.authorکمالی نهاد, علی اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-17T12:39:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-07T12:39:40Z
dc.date.available1402-03-17T12:39:39Zfa_IR
dc.date.available2023-06-07T12:39:40Z
dc.date.issued2022-09-23en_US
dc.date.issued1401-07-01fa_IR
dc.date.submitted2022-09-18en_US
dc.date.submitted1401-06-27fa_IR
dc.identifier.citationامیدی, ایوب, کمالی نهاد, علی اکبر. (1401). نگاهی به ترفند ایهام در مثنوی شیرین و فرهاد سلیمی ‌جرونی. علوم ادبی, 12(21), 353-384. doi: 10.22091/jls.2023.8604.1434fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۴۷۶-۴۱۷۵
dc.identifier.issn‪۲۴۷۶-۴۱۸۳
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22091/jls.2023.8604.1434
dc.identifier.urihttps://jls.qom.ac.ir/article_2371.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/981824
dc.description.abstractسلیمی جرونی از شاعران مثنوی سُرای قرن نهم و از پیروان خوش ذوق نظامی گنجوی است؛ اشعارش سرشار از صنایعِ معنوی و زیبایی های بدیعی است؛ ایهام از جمله صنایعِ معنوی و از ابزار هنجارگریزی در کلام است که سهم بسزایی در تصویرسازی و آرایشِ کلام سلیمی دارد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی می کوشد به بررسی این شگرد هنری در مثنوی شیرین و فرهاد سلیمی پرداخته و توانایی شاعر را در این زمینه نمودار سازد. نتایج پژوهش نشان می دهد از مجموع 697 مورد از انواع ایهام، ایهام تناسب با 338 مورد و فراوانی 5/48 درصد، بیش-ترین بسامد را دارد؛ چراکه شاعر گنجینۀ لغات و عرصۀ فراخ‌تری در اختیار دارد. ذمّ شبیه به مدح با فراوانی صفر، بسامدی ندارد؛ زیرا این صنعت با روحیه عاشق-پیشۀ سلیمی سازگاری نداشته است. انتخاب واژگان ایهامی در محور هم نشینی و جانشینی بسیار هنرمندانه است؛ به گونه ای که تغییر هر یک از اجزای ابیات، باعث اختلال در کلام می شود. وی کوشیده است با استفاده از واژگان مربوط به برخی مواد خوشبو، میوه جات، بیماری ها، اصطلاحات تقویمی، نباتات، صفات تفضیل، افعال، حروف اضافه، ضمایر و شکستن پیوند واژگان بسیط در زمینۀ انواع ایهام،‌ نوآوری کند. به نظر می رسد سلیمی با استفادۀ آگاهانه از انواع ایهام در کنار صنایعی چون: تشخیص، جناس، تضاد، کنایه، تکرار، حس آمیزی، تشبیه تفضیل و تلمیح، این صنعت را در خدمت تصویرسازی و چندمعنایی ساختن کلام، جهت جلب توجه مخاطب قرار داده که این امر به نوبۀ خود بر مضامین شاعرانه و عاطفی شعر وی تأثیر گذاشته است.fa_IR
dc.format.extent1008
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه قمfa_IR
dc.relation.ispartofعلوم ادبیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22091/jls.2023.8604.1434
dc.subjectسلیمی جرونیfa_IR
dc.subjectمثنوی شیرین و فرهادfa_IR
dc.subjectایهامfa_IR
dc.subjectبدیع معنویfa_IR
dc.subjectبلاغتfa_IR
dc.titleنگاهی به ترفند ایهام در مثنوی شیرین و فرهاد سلیمی ‌جرونیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید بهشتی و مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue21
dc.citation.spage353
dc.citation.epage384
nlai.contributor.orcid0000-0002-0905-7543


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد