تبیین مفهوم پدیدارشناسی هرمنوتیکی در طراحی محصول
(ندگان)پدیدآور
موسویلر, اشرفالساداتسلیمانی, بهزاداسماعیل زاده, معصومهنوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پدیدارشناسی از نوع هرمنوتیک، برقراری نسبتهای وجودی است. اینکه این نسبتها چگونه میتواند در مواجهه انسان با جهان برقرار شود، از مهمترین دغدغههای فلاسفۀ مختلف از جمله هایدگر، فیلسوف مشهور آلمانی است. این پژوهش در نظر دارد تا تفسیری از پدیدارشناسی ارائه دهد که بتواند در فرآیند طراحی، قابل تعمق و اجرا باشد. در این راستا، بعد از توصیف کامل پدیدارشناسی هرمنوتیک (که به طور خاص با اندیشههای هایدگر قابل شناسایی است)، پنج گام مشخص از آن استخراج شده که شامل زمانمندی، برقراری رابطه معنادار با ساحتهای سهگانه زمان، برقراری شبکه نسبتهای وجودی بین انسان و محصول، برقراری رابطه هرمنوتیک، و آشکارگی است. سپس به روش مطالعۀ موردی، سه محصول نمونه، برای تفسیر گامهای استخراج شده از این رویکرد، مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. در ادامه با ارائۀ یک مدل، ارتباط بین رویکرد پدیدارشناسی با فرآیند طراحی، طریقۀ بکاربستن آن و همچنین قابلیت تعمیمپذیری آن در این فرآیند، نشان داده شده که ساحتهای سهگانه زمان (بودگی، حضور و آیندگی) هسته مرکزی آن را تشکیل میدهند. در انتها محصول دیگری برای آزمون مدل ارائه شده، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجۀ حاصل از این مقاله روشن میکند که نه تنها میتوان در طراحی محصول به شیوۀ پدیدارشناسانه عمل کرد و از آن بهره گرفت، بلکه مطالعات موردی نشان میدهد که بکارگیری این روند در طول تاریخ طراحی صنعتی توانسته است در موفقیت محصولات در ارتباط با کاربر، تاثیرگذار باشد.
کلید واژگان
پدیدارشناسی هرمنوتیکطراحی محصول
زمانمندی
آشکارگی
حضور
شماره نشریه
84تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
استاد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
شاپا
1735-96352251-7197




