• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 17, شماره 84
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 17, شماره 84
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین مفهوم پدیدارشناسی هرمنوتیکی در طراحی محصول

    (ندگان)پدیدآور
    موسوی‌لر, اشرف‌الساداتسلیمانی, بهزاداسماعیل زاده, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1017.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقالۀ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پدیدارشناسی از نوع هرمنوتیک، برقراری نسبت‌های وجودی است. اینکه این نسبت‌ها چگونه می‌تواند در مواجهه انسان با جهان برقرار شود، از مهم‌ترین دغدغه‌های فلاسفۀ مختلف از جمله هایدگر، فیلسوف مشهور آلمانی است. این پژوهش در نظر دارد تا تفسیری از پدیدارشناسی ارائه دهد که بتواند در فرآیند طراحی، قابل تعمق و اجرا باشد. در این راستا، بعد از توصیف کامل پدیدارشناسی هرمنوتیک (که به طور خاص با اندیشه‌های هایدگر قابل شناسایی است)، پنج گام مشخص از آن استخراج شده که شامل زمانمندی، برقراری رابطه معنادار با ساحت‌های سه‌گانه زمان، برقراری شبکه نسبت‌های وجودی بین انسان و محصول، برقراری رابطه هرمنوتیک، و آشکارگی است. سپس به روش مطالعۀ موردی، سه محصول نمونه، برای تفسیر گام‌های استخراج شده از این رویکرد، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. در ادامه با ارائۀ یک مدل، ارتباط بین رویکرد پدیدارشناسی با فرآیند طراحی، طریقۀ بکاربستن آن و همچنین قابلیت تعمیم‌پذیری آن در این فرآیند، نشان داده شده که ساحت‌های سه‌گانه زمان (بودگی، حضور و آیندگی) هسته مرکزی آن را تشکیل می‌دهند. در انتها محصول دیگری برای آزمون مدل ارائه شده، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجۀ حاصل از این مقاله روشن می‌کند که نه تنها می‌توان در طراحی محصول به شیوۀ پدیدارشناسانه عمل کرد و از آن بهره گرفت، بلکه مطالعات موردی نشان می‌دهد که بکارگیری این روند در طول تاریخ طراحی صنعتی توانسته است در موفقیت محصولات در ارتباط با کاربر، تاثیرگذار باشد.
    کلید واژگان
    پدیدارشناسی هرمنوتیک
    طراحی محصول
    زمانمندی
    آشکارگی
    حضور

    شماره نشریه
    84
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
    Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
    سازمان پدید آورنده
    استاد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
    استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

    شاپا
    1735-9635
    2251-7197
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/bagh.2020.182942.4087
    http://www.bagh-sj.com/article_107026.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97950

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب