محصولات مدولار؛ راهبردی آیندهنگر برای طراحی فضاهای آینده
(ندگان)پدیدآور
شوکت پور, محمد حسینمحمدی, مهدیاصلانی, علیرضامنطقی, منوچهرچوپانکاره, وحیدنوع مدرک
Textمقالۀ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه به موازات تحولات اجتماعی و فرهنگی که منجر به خلق نیازهای جدید میشوند و به مدد پیشرفتهای جدید تکنولوژیکی، محصولات و روشهای نوینی در عرضة محصولات در بازارها ارائه شدهاند. یکی از این روشهای نوظهور، ساختارهای مدولار است. ساختارهای مدولار دارای قابلیت و تمهیداتی هستند که به واسطة آنها، مشتری پس از دریافت محصول دامنة انتخاب و تنوع وسیعتری نسبت به قبل دارد. این ساختار به کاربران این امکان را میدهد تا طرح موردپسند خود را در هر لحظه ایجاد کند. درواقع مصرفکننده میتواند با توجه به سلیقه، ذائقه و نیازهای خود و با اعمال تغییر در ویژگیهای فرمی و عملکردی، محصول مطلوب خود را به دست آورد. قسمت عمدة این محصولات و گاه کل آنها از پیش طراحی و تولید شدهاند، ولی با اتخاذ تدابیری امکان ایجاد طرحهای گوناگون و متنوع نیز در آنها فراهم شده است. چنین تدابیر آیندهاندیشانهای پیش از تولید و در هنگام طراحی اتخاذ میشوند؛ یعنی در حیطة عمل طراحان آیندهگرا قرار دارند. این روشهای نوین در طراحی سیستمهای ساختمانی، قابلیت انعطافپذیری را ممکن میسازند و با ایجاد امکان بهبود، قابلیت استفاده را برای مدتزمان بیشتری فراهم میکنند. برای فراهمکردن انعطافپذیری در فضای معماری، وجود سیستم برنامهریزیشدة هوشمندانة آیندهنگر مانند ساختارهای مدولار در کنار پیشساختگی لازم است. این راهبرد منجر به ایجاد خلاقیت و نوآوری توسط کاربر در طرحهای مورد نیاز زندگی روزمره یا محصولات میشود. این مقاله تلاش دارد با تشریح راهبرد طراحی مدولار راهکاری عملیاتی را برای طراحی محیطهای انسانی آینده ارائه دهد.
کلید واژگان
مدولارپیشساخته
معماری
طراحی آینده
راهبرد طراحی
شماره نشریه
74تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظرNazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
سازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی آیندهپژوهی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.عضو هیئت علمی، دانشگاه تهران، ایران.
عضو هیئت علمی، دانشگاه تهران، ایران.
رئیس مرکز ملی فضایی ایران، دانشگاه تهران، ایران.
عضو هیئت علمی، دانشگاه تهران، ایران.
شاپا
1735-96352251-7197




