• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 13, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 13, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی دانش معماری ایران در زمینه مجموعه های صنعتی؛ با تأکید بر مفهوم سازی چارچوب برون رفت از چالش ها

    (ندگان)پدیدآور
    گودینی, جوادوفامهر, محسنگرجی مهلبانی, یوسفبراتی, ناصر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقالۀ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این نوشتار مؤید آن است که ارزیابی دانش نظری و عملی در همۀ موضوعات معماری اعم از مجموعه‌های صنعتی به شناسایی چالش‌ها و خلاء‌های اطلاعاتی کمک می‌کند. لذا چالش‌شناسی معماری مجموعه‌های صنعتی و نیز مفهوم‌سازی مدلی برای برون‌رفت از آن‌ها، مهمترین رکن مقاله حاضر بوده است. درهم‌تنیدگی حوزه‌های نظری و عملی معماری سبب شد تا ارزیابی این دانش در سه بخش دانش نظری (مبتنی بر تولید)، انتقال دانش(مبتنی بر تعلیم) و دانش عملی (مبتنی بر کاربست) انجام شود. گفتنی است با توجه به ماهیت متفاوت سه‌گانه‌های مذکور، روش ارزیابی هرکدام متناسب با ویژگی‌های ماهوی آن‌ها انتخاب گردید. بدین‌ترتیب ارزیابی حوزه‌های نظری به علت ماهیت نوشتاری آن‌، با روش تحلیل محتوا توأم شد. در این بخش، مقالات علمی پژوهشی (مندرج در پانزده نشریه معتبر معماری تا زمستان 1393)، 2500 عنوان کتاب منتخب، پایان‌نامه‌های دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد (که طی سال‌های 1380 تا پایان 1389 در دانشگاه شهید بهشتی به انجام رسیده‌اند) و رساله‏های دکتری معماری (که در دانشگاه‌های داخل کشور تا پایان سال 1391 تکمیل شده‌اند)، مورد بررسی قرار گرفت، تا کمیّت دانش نظری در خصوص معماری مجموعه‌های صنعتی برآورد گردد. لازم بذکر است این سنجش در یک فضای مقایسه‌ای و در میان شش کاربری منتخب منظر، مسکونی، مذهبی، صنعتی، درمانی، آموزشی و اداری به‌انجام رسید. در بخش دانش انتقالی که عمدتاً مباحث آموزشی را در برمی‌گیرد، ارزیابی مذکور به تحلیل محتوای برنامه‌ها، گرایش‌ها، رشته‌ها و واحدهای درسی مطرح در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری معطوف گردید. در این بخش نیز از فضای مقایسه‌ای فوق در تحلیل و ارزیابی کمک گرفته شد. هم-چنین برای آگاهی از وضعیت دانش عملی یا کاربستی، به ارزیابی جهت‌گیری مسابقات معماری (اعم از مسابقات دوره‌ای و مسابقات برگزار شده در بازۀ انتخابی 1386-1389) و نیز بررسی نمونه‌های انتخابی از واحدهای صنعتی موجود (در قالب شصت و سه واحد صنعتی از شهرک صنعتی کاسپین قزوین) اقدام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که دانش معماری مجموعه‌های صنعتی در هر سه حوزه تولید نظریات، انتقال و کاربست عملی آن‌ها با چالش مواجه است؛ به ‌گونه‌ای که دانش معماری مجموعه‌های صنعتی در مقایسه با دیگر کاربری‌ها به کمترین تولید و انتقال دست یافته است. از سوی دیگر در غیاب تولید و انتقال دانش، معماری مجموعه‌های صنعتی با چالش‌های عملی روبروست. یافته‌ها مؤید آن است که مسیر برون‌رفت از چالش‌های یاد شده با انسجام‏بخشی به سه‌گانه‌های مذکور و جهت‌گیری به سمت تولید محقق می‌شود. همچنین یافته‌ها بر این نکته تأکید دارند که ارتقای معماری مجموعه‌های صنعتی با برنامه‌ریزی در قالب ماتریسی از دانش‌های سه‌گانه میسر می‌شود.
    کلید واژگان
    چالششناسی
    دانش تولیدی
    انتقال
    کاربستی

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
    Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه رازی کرمانشاه
    عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران
    عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
    عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

    شاپا
    1735-9635
    2251-7197
    URI
    http://www.bagh-sj.com/article_93580.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97662

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب