• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 10, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • باغ نظر
    • دوره 10, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نگرۀ مؤلف و آثار کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی

    (ندگان)پدیدآور
    آفرین, فریده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    782.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقالۀ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آثار نگارگری ایران عرصة پرباری جهت انجام پژوهش‌های معاصر است. در میان نشانه‌های پراهمیت در آثار نگارگری ایران موضوع امضا و نام هنرمند را می‌توان مطرح کرد. امضا و نوشتن نام مؤلف به‌ نوعی صحه بر ثبت نگاره به دست هنرمندی خاص است. این سنت به نوعی اثر را شناسنامه‌دار و به عبارتی اصل و نسب‌دار می‌کند. نام هنرمند که بر سینة اثر بدرخشد رابطة خویشاوندی آن درست از کار در می‌آید و راه بر انتساب آن به هر هنرمند یا هنرمندان دیگر بسته می‌شود. بحث مؤلف، امضا و روش به‌کارگیری آن توسط هنرمندان ایرانی مانند رضا عباسی و کمال‌الدین بهزاد در دورة صفوی و تیموری با توجه به نظریه‌های انتقادی معاصر هدف مهم این پژوهش تلقی می‌شود. نیل به این هدف با روشی تطبیقی‌ـ تحلیلی تحقق پیدا می‌کند تا پاسخی بر این سؤال باشد که نظریه مؤلف را چگونه می‌توان دسته‌بندی کرد و در آثار رضا عباسی و بهزاد چگونه مقولة مؤلف/ پدید‌آورنده و رقم‌زدن را می‌توان تحلیل کرد؟ به منظور فراهم‌ساختن پاسخ مسئله پیش‌گفته، در بخش اول، بحث مؤلف در حوزه نقد ادبی بررسی می‌شود. سپس به طور تطبیقی بحث مؤلف در نگاره‌های دو هنرمند مذکور از دوره صفوی و تیموری مقایسه می‌شود. نتیجه حاصل این است که بسیاری از هنرمندان ایرانی و سر‌آمد آنها «رضا عباسی» و «کمال‌الدین بهزاد»، به صورت عملی نظریه‌هایی دربارة مؤلف مطابق نظریه‌های انتقادی معاصر را در آثارشان به مرحلة اجرا درآورده‌اند. در سدة دهم به دلیل تحولات خاص، مفهوم جدیدی از هنرمند به میان می‌آید. تا پیش از این زمان، اثر هنری از بقیه وجوه شرایط تحقق یک اثر (مانند مخاطب و هنرمند) با اهمیت‌تر بود. با تنومند‌شدن رو به فزونی وجه هنرمند و مؤلف، یافتن ردپای مؤلف در اثر هنری ویژگی برجسته‌ای شد. جدا از مضامین سنتی مربوط به هنرمند و مؤلف، اعتقاد به حضور غایب مؤلف در آثار بهزاد و کاربرد آن به مثابه مؤلفه‌ای کارکردی در آثار رضا عباسی مناسب‌ترین نتیجه هم‌خوانی با نظریه‌های معاصر است.
    کلید واژگان
    مؤلف (پدید آورنده)
    نقد ادبی معاصر
    رضا عباسی
    کمال‌الدین بهزاد

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2013-06-22
    1392-04-01
    ناشر
    پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
    Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism (NRC)

    شاپا
    1735-9635
    2251-7197
    URI
    http://www.bagh-sj.com/article_2935.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/97525

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب