مدلسازی و حل مسئله برنامهریزی دروس دانشگاهی با منابع محدود در جهت برقراری حداکثری قیود سخت و نرم
(ندگان)پدیدآور
مولوی عربشاهی, سیده محبوبهوحیدی, جوادطالبی, سمیرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله برنامهریزی دروس دانشگاهی، به ارائه یک جدول زمانبندی میپردازد که هدف آن، تخصیص دروس به بازههای زمانی مختلف در طول هفته و تعیین چینشی از دروس است که ضمن رعایت مقررات آموزشی از نظر مدرس، دانشجو و امکانات دانشگاه قابل قبول و انجام پذیر باشد. در این مقاله سعی شده است، یک مسئله برنامهریزی را مورد بررسی قرار گرفته که همه محدودیتهای برنامه ریزی و فشرده بودن برنامه درسی، توزیع برنامه دروس در چارچوب زمانی بررسی شده، ترجیحات اساتید، حداقل تعداد روزهای کاری، حداکثر ظرفیت و پابرجایی کلاسها (با هدف حداقل کردن رفت و آمد روزانه دانشجویان بین کلاسها) رعایت شوند. جهت مدل سازی مساله، یک مسئله برنامهریزی ریاضی از نوع غیرخطی عدد صحیح و با ابعاد بزرگ را در نظر گرفته ایم. حل مدل ریاضی به کمک نرم افزارها GAMS انجام و نتایج برنامه ریزی درسی برای ترم دوم کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی دانشگاه علم و صنعت در پایان گزارش شده است.
کلید واژگان
برنامهریزی دروس دانشگاهیبرنامه درسی
برنامهریزی عدد صحیح
مدلسازی ریاضی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-12-221401-10-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه ریاضی کاربردی، دانشکده ریاضی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایراناستادیار، گروه ریاضی کاربردی، دانشکده ریاضی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی، دانشکده ریاضی، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران