بهترین شیوه برای تهیۀ محتوای آموزشی برخط غیرهمزمان: نگرش متخصصان محتوایی تهیۀ کتب دانشگاهی برای دانشجویان علوم انسانی
(ندگان)پدیدآور
تقدمی, محمد شاهینمازندرانی, امیرعلی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشینة پژوهشی موجود نشان میدهد که در دهههای اخیر آموزش برخطِ غیرهمزمان مورد توجه جدی قرار گرفته است. با وجود این، دربارة نگرش تهیهکنندگان محتوای آموزشی در محیطهای بومی نسبتبه این پدیده اطلاعات کمی در دست است. ازاینرو، مطالعة حاضر، سعی بر آن داشت تا نگرش متخصصان محتوایی تهیة کتب دانشگاهی در حوزة علوم انسانی را در ارتباط با بهترین شیوه برای طراحی و تهیة محتوای آموزشی برخط غیرهمزمان را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، دوازده متخصص محتوایی که در پروژة نسل نخست کتب درسی الکترونیکی چندرسانهای سازمان سمت نقش نظارت را برعهده داشتند، در این پژوهش شرکت کردند. جمعآوری دادهها از طریق اجرای مصاحبههای نیمهساختارمند انجام شد. سپس دادهها از طریق روش تحلیل درونمایهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش به سه درونمایة اصلی اشاره دارد: درونمایة نیازمحوری که شامل مقولههای فرعیِ نیازسنجی با توجه به رشته و درس، درنظر گرفتن سلیقة آموزشی دانشجویان نسل جدید، اطمینان از کاربردپذیری محتوا و درنظر گرفتن مؤلفههای بومی بود. درونمایۀ یادگیریمحوری شامل سازماندهی اجزا و مراحل تدریس، تعاملمحوری و تکلیفمحوری بود و سرانجام، درونمایۀ غنیسازی نیز از مقولههای فرعیِ رفع محدودیتهای کتاب چاپی و کنترل کیفی تشکیل میشد. در انتها، تلویحات نظری و کاربردی این پژوهش مورد بحث قرار گرفت.
کلید واژگان
بهترین شیوهمحیط یادگیری چندرسانهای
نگرش متخصصان
یادگیری الکترونیکی
یادگیری غیرهمزمان
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار رشته آموزش زبان انگلیسی، پژوهشکده تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»، تهران، ایراناستادیار رشتۀ روانشناسی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»، تهران، ایران.
شاپا
2676-75032676-7511



