• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 26, شماره 51
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 26, شماره 51
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بهترین شیوه برای تهیۀ محتوای آموزشی برخط غیرهم‌زمان: نگرش متخصصان محتوایی تهیۀ کتب دانشگاهی برای دانشجویان علوم انسانی

    (ندگان)پدیدآور
    تقدمی, محمد شاهینمازندرانی, امیرعلی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشینة پژوهشی موجود نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر آموزش برخطِ غیرهم‌زمان مورد توجه جدی قرار گرفته است. با وجود این، دربارة نگرش تهیه‌کنندگان محتوای آموزشی در محیط‌های بومی نسبت‌به این پدیده اطلاعات کمی در دست است. ازاین‌رو، مطالعة حاضر، سعی بر آن داشت تا نگرش متخصصان محتوایی تهیة کتب دانشگاهی در حوزة علوم انسانی را در ارتباط با بهترین شیوه برای طراحی و تهیة محتوای آموزشی برخط غیرهم‌زمان را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، دوازده متخصص محتوایی که در پروژة نسل نخست کتب درسی الکترونیکی چندرسانه‌ای سازمان سمت نقش نظارت را برعهده داشتند، در این پژوهش شرکت کردند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق اجرای مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند انجام شد. سپس داده‌ها از طریق روش تحلیل درون‌مایه‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های این پژوهش به سه درون‌مایة اصلی اشاره دارد: درون‌مایة نیازمحوری که شامل مقوله‌های فرعیِ نیازسنجی با توجه به رشته و درس، درنظر گرفتن سلیقة آموزشی دانشجویان نسل جدید، اطمینان از کاربردپذیری محتوا و درنظر گرفتن مؤلفه‏های بومی بود. درون‏مایۀ یادگیری‏محوری شامل سازمان‏دهی اجزا و مراحل تدریس، تعامل‏محوری و تکلیف‏محوری بود و سرانجام، درون‏مایۀ غنی‏سازی نیز از مقوله‌های فرعیِ رفع محدودیت‏های کتاب چاپی و کنترل کیفی تشکیل می‌شد. در انتها، تلویحات نظری و کاربردی این پژوهش مورد بحث قرار گرفت.
    کلید واژگان
    بهترین شیوه
    محیط یادگیری چندرسانه‌ای
    نگرش متخصصان
    یادگیری الکترونیکی
    یادگیری غیرهم‌زمان

    شماره نشریه
    51
    تاریخ نشر
    2023-02-20
    1401-12-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    استادیار رشته آموزش زبان انگلیسی، پژوهشکده تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»، تهران، ایران
    استادیار رشتۀ روان‌شناسی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»، تهران، ایران.

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    https://dx.doi.org/10.30487/rwab.2023.1978081.1539
    https://jut.samt.ac.ir/article_701551.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/973008

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب