بررسی، تحلیل و نقد کتاب «تاریخ نقد ادبی»
(ندگان)پدیدآور
رحیمی نژاد, ویدا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کتاب درسی مهمترین وسیله آموزشی جهت تحقق اهداف آموزشی در تمام مراکز آموزشی است. به همین دلیل است که نقد کتابهای درسی از اهمیت زیادی برخوردار است، نقد کتابهای درسی منجر به اثربخشی بیشتر آنها میگردد. به همین دلیل است که نقد و ارزیابی کتابهای درسی دانشگاهی با استفاده از معیارهای دقیق ضرورت دارد. با توجه بهضرورت بحث شده، پژوهش حاضر در نظر دارد کتاب «تاریخ نقد ادبی» (احمدزاده هروی، 1392) را که سازمان «سمت» برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی منتشر کرده است را بر اساس صد ویژگی کتابهای دانشگاهی که در ده مقوله جمعآوریشدهاند موردنقد قرار دهد. این ده مقوله شامل تخصص گرایی و هدفمندی موضوعی، توان نظری و دلالتهای کاربردی، توان استنادی و ماهیت میانرشتهای، جامعیت و روزآمدی، صلاحیت و کارنامه پدیدآورندگان، پاکیزگی نگارشی و ادبی، انسجام محتوایی و ساختاری، همخوانی با نظریههای یادگیری، ماهیت تعاملی و توان انگیزشی و ویژگیهای فیزیکی و ظاهری است. روش انجام این پژوهش تحلیل انتقادی است. نتایج پژوهش حاضر نشاندهنده آن است که نویسنده موفق به رعایت کامل اصول دهگانه در کتابش نشده است؛ به همین دلیل کتاب نیاز به بازنگری جهت رفع نواقص موجود در چاپ جدید دارد تا دانشجویان بتوانند بیشترین استفاده را از کتاب موردنظر داشته باشند.
کلید واژگان
"ویژگیهای کتاب دانشگاهی""ادبیات انگلیسی"
"تاریخ نقد ادبی"
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2022-08-231401-06-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، تهران، ایرانشاپا
2676-75032676-7511



