نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفتوحی, فرنازfa_IR
dc.contributor.authorخاتمی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorمیردهقان, مهین نازfa_IR
dc.contributor.authorصفارمقدم, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1402-02-12T20:38:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-05-02T20:38:12Z
dc.date.available1402-02-12T20:38:11Zfa_IR
dc.date.available2023-05-02T20:38:12Z
dc.date.issued2022-09-23en_US
dc.date.issued1401-07-01fa_IR
dc.date.submitted2022-09-06en_US
dc.date.submitted1401-06-15fa_IR
dc.identifier.citationفتوحی, فرناز, خاتمی, احمد, میردهقان, مهین ناز, صفارمقدم, احمد. (1401). واکاوی فنون بلاغت ادبیات فارسی از منظر آموزش به غیرفارسی زبانان. مطالعات آموزش زبان فارسی, 7(12), 143-169.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_7242.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/967453
dc.description.abstractادبیات با شکستن قواعد معمول در قالب فنون بلاغی، شکلی هنری به زبان می‌بخشد و از گونۀ معیار فاصله می‌گیرد؛ همین موضوع می‌تواند یادگیری گونۀ ادبی را برای غیرفارسی‌زبانان دشوار سازد. هدف این پژوهش آن است که ابتدا «عوامل پیدایی زبان ادبی» را شرح داده و سپس از طریق انطباق این عوامل با نتیجۀ تحقیقات حوزۀ آموزش زبان، «کارکردهای فنون بلاغی در فارسی‌آموزی» و «آرایه‌های ادبی مناسب برای فارسی‌آموزی» را نشان دهد تا در تألیفات آزفا کمتر با حذف یا ساده‌سازی آثار ادبی روبه‌رو شویم. نویسندگان پس از ذکر عوامل پیدایش زبان ادبی از منظر شفیعی‌ کدکنی و صفوی، نشان می‌دهند که چگونه برخی از فنون بلاغت از طریق هماهنگی با اصول زبان‌آموزی به دلیل منشأ مشترک ذهنی و خلق شگفتی از راه تخیّل، می‌توانند برای فارس‌آموزی مفید باشند. آرایه‌هایی که می‌توانند در بحث آزفا کارکرد آموزشی داشته باشند عبارتند از: ۱- لفظی یا موسیقایی (توازن‌های آوایی: وزن، تکرار واج و هجا)، واژگانی (ردیف و تشابه‌الاطراف) و نحوی. ۲- معنایی یا زبان‌شناسیک (تشبیه، استعاره و مجاز، کنایه، تناسب، تلمیح و اغراق). نتیجۀ این پژوهش با تأکید بر ضرورت شناخت دقیق و صحیح زبان ادبی، مشخص می‌کند که ادبیات علی‌رغم زبان هنری و تفاوت با گونۀ زبانی معیار، می‌تواند به عنوان منبعی جانبی در کنار آموزش زبان در تألیفات آزفا مورد استفاده قرار بگیرد؛ زیرا آرایه‌های ادبی ذکر شده نه تنها زبان‌آموزی را مختل نمی‌کنند، بلکه همسو با اهداف آن هستند و می‌توانند به فراگیری زبان یاری برسانند.fa_IR
dc.format.extent1411
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectزبان فارسیfa_IR
dc.subjectادبیات‌ فارسیfa_IR
dc.subjectآموزش زبانfa_IR
dc.subjectزیبایی‌شناسیfa_IR
dc.subjectفنون بلاغیfa_IR
dc.titleواکاوی فنون بلاغت ادبیات فارسی از منظر آموزش به غیرفارسی زبانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue12
dc.citation.spage143
dc.citation.epage169


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد