• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 33, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 33, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش سطح خوانایی مدرک و پیچیدگی عینی وظایف کاری در قضاوت ربط و رتبه‌بندی

    (ندگان)پدیدآور
    عبداللهی, معصومهعباس پور, جوادمحمدی, نوراللهجوکار, طاهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    543.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: شناخت نقش سطح خوانایی مدرک و پیچیدگی عینی وظیفۀ کاری در قضاوت ربط و رتبه‌بندی دانشجویان از مدارک است.روش: پژوهش حاضر کاربردی است و از تحلیل محتوای کمّی به‌منظور تعیین سطح خوانایی متون استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را 2825 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزۀ علوم انسانی دانشگاه شیراز تشکیل داده‌اند. برای تعیین حجم نمونه با توجه به زمان‌بربودن فرایند قضاوت ربط مدارک و محدودیت وقت آزمودنی‌ها و حجم نمونه در سایر مطالعات رفتار اطلاع‌جویی، از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی از نوع داوطلبانه به تعداد 60 نفر استفاده شد. برای تعیین پیچیدگی عینی، دو وظیفه کاری براساس چارچوب طراحی وظیفه کاری بورلند (2000)، مخزن وظیفه جست‌وجو و نظرات متخصصان طراحی شد. پس از اینکه متخصصان وظایف کاری را تأیید روایی کردند، پنج نفر از متخصصان با جست‌وجو در پایگاه‌های مقالات فارسی ـ شامل مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگ‌ایران و نورمگز ـ چهار مقاله مرتبط، چهار مقالة تاحدی مرتبط و دو مقاله نامرتبط از نظر میزان ربط را انتخاب کردند. همچنین با تعیین سطح خوانایی این مقالات با استفاده از فرمول‌ خوانایی فلش ـ دیانی، مقالات در دو سطح دشوار و خیلی‌دشوار دسته‌بندی شدند. در مرحله بعد، کاربران ده مقاله مربوط به دو وظیفه کاری را در طیف شش‌درجه‌ای (از کاملاً نامرتبط تا کاملاً مرتبط) نمره‌دهی و در مرحلۀ بعد براساس درجة ربط رتبه‌بندی (رتبه 1 تا 10) کردند. داده‌ها با نرم‌افزار آماری علوم اجتماعی نسخة اس‌پی‌اس‌اس ۲۳ تحلیل و برای پاسخ به پرسش‌ها از آزمون‌های تی‌تست و یو من‌ویتنی استفاده شد.نتیجه‌گیری: نقش سطح خوانایی مدارک و پیچیدگی عینی وظیفه بر قضاوت ربط و رتبه‌بندی مدارک اثرگذار است. بنابراین، بررسی اثر این شاخص‌ها در حوزۀ قضاوت ربط در بهبود طراحی سامانه‌های بازیابی اطلاعات و افزایش کیفیت طراحی الگوریتم‌های ربط و رتبه‌بندی مؤثر است.
    کلید واژگان
    خوانایی
    پیچیدگی عینی
    وظیفه کاری
    قضاوت ربط
    رتبه‌بندی
    بازیابی اطلاعات
    ویژگی‌های شخصیتی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2023-01-21
    1401-11-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، شیراز، ایران
    استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
    استاد گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
    استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    https://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2023.3347.2192
    http://nastinfo.nlai.ir/article_2942.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/966488

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب