نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن پور لمر, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorنژاد ابراهیمی, احدfa_IR
dc.contributor.authorستاری ساربانقلی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorوندشعاری, علیfa_IR
dc.date.accessioned1402-02-11T02:40:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-05-01T02:40:27Z
dc.date.available1402-02-11T02:40:26Zfa_IR
dc.date.available2023-05-01T02:40:27Z
dc.date.issued2023-01-21en_US
dc.date.issued1401-11-01fa_IR
dc.date.submitted2022-09-18en_US
dc.date.submitted1401-06-27fa_IR
dc.identifier.citationحسن پور لمر, سعید, نژاد ابراهیمی, احد, ستاری ساربانقلی, حسن, وندشعاری, علی. (1401). بازشناسی الگوها و نقوش گره‌چینی و قواره‌بری در پنجره‌های ثابت و بازشوهای اسدمحله ماسوله. نگارینه هنر اسلامی, 9(24), 58-73. doi: 10.22077/nia.2022.5652.1649fa_IR
dc.identifier.issn2382-9885
dc.identifier.issn2717-1930
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2022.5652.1649
dc.identifier.urihttps://niamag.birjand.ac.ir/article_2276.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/966221
dc.description.abstractهنر گره‌چینی مجموعه‌ای از اشکال هندسی است که بانظم و ترتیب هماهنگ در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. شهر تاریخی ماسوله ازجمله بافت‌های تاریخی در استان گیلان است که در ساخت بازشوهای آن از آرایه‌های تزئینی متعددی استفاده‌شده است. هدف از پژوهش؛ شناخت گونه‌های تزئینی بکار رفته در بازشوهای اسدمحله ماسوله است. روش تحقیق؛ به‌صورت‌های توصیفی- تحلیلی و برای شناسایی انواع گونه‌های تزئینی بکار رفته در بازشوها از روش کتابخانه‌ای استفاده‌شده است. سؤالات پژوهش شرح ذیل است؛ بازشوهای ابنیه اسدمحله در چندین سطح دسته‌بندی می‌گردند؟ چه الگوهای گره‌چینی و قواره‌بری در بازشوهای ابنیه اسد محلۀ ماسوله استفاده‌شده‌اند؟ نتایج تحقیق نشان‌دهنده آن است؛ آرایه‌های تزئینی بازشوهای ابنیه اسدمحله در سه سطح: پنجره‌های تلفیقی، بازشو سربریه‌های کتیبه‌ای و بازشوهای سربریه فاقد طرح حاشیه (تکی) دسته‌بندی می‌گردند. آرایه‌های تزئینی بازشوهای اسدمحله متشکل از پانزده الگوی گره‌چینی و قواره‌بری است. الگوهای گره‌چینی شمسه‌هشت مربع و قواره‌بری با طرح بته‌جقه دارای بیشترین تکرار در آرایه‌های بازشوهای اسدمحله را به خویش اختصاص داده‌اند. همچنین نتایج نشان‌دهنده آن است؛ سربریه های کتیبه‌ای و پنجره‌های تلفیقی دارای بیشترین الگوی گره‌چینی و قواره‌بری هستند و سربریه‌های فاقد طرح حاشیه (تکی) دارای کمترین الگوی گره‌چینی و قواره‌بری در بازشوهای ابنیه مسکونی اسدمحله ماسوله را به خویش اختصاص داده‌اند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Birjanden_US
dc.relation.ispartofنگارینه هنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofNegarineh Islamic Arten_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22077/nia.2022.5652.1649
dc.subjectماسولهfa_IR
dc.subjectگره‌چینیfa_IR
dc.subjectقواره‌بریfa_IR
dc.subjectاسدمحلهfa_IR
dc.subjectتزئیناتfa_IR
dc.subjectهنر اسلامیfa_IR
dc.titleبازشناسی الگوها و نقوش گره‌چینی و قواره‌بری در پنجره‌های ثابت و بازشوهای اسدمحله ماسولهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه معماری و شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز. آدرس: آذربایجان شرقی، میدان ساعت، خیابان ارگ جدید، دانشکدهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار و هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue24
dc.citation.spage58
dc.citation.epage73
nlai.contributor.orcid0000-0002-6488-0532
nlai.contributor.orcid0000-0001-6025-1942
nlai.contributor.orcid0000-0001-7556-3199
nlai.contributor.orcid0000-0002-7291-6953


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد