بررسی نظریه طراحی هوشمند وچالشهای آن با نظریه تکامل (آیا نظریه طراحی هوشمند یک نظریه صرفا علمی است؟)
(ندگان)پدیدآور
عبدالهی راد, هالهنوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله سعی شده است استدلال حامیان طراحی هوشمند(ID) بر وجود یک عامل باشعور و هوشمند در خلقت عالم بررسی شود. اینان دانشمندان و فلاسفه ای هستند که اصرار دارند نظریه طراحی هوشمند، نظریه ای علمی است که می تواند بدیلی برای نظریه تکامل باشد، در حالی که طرفداران نظریه تکامل علمی بودن طراحی هوشمند را مورد تردید قرار می دهند. تکامل گرایان معتقدند طراحی هوشمند بر مبنای اعتقادات مذهبی شکل گرفته و شرایط یک نظریه علمی را ندارد. در این نوشتار به اصلی ترین چالشهای حامیان ID با تکامل گرایان اشاره می شود، بدین نحو که ابتدا کلیاتی در مورد برهان نظم که در واقع ریشه اصلی نظریه طراحی هوشمند بشمار می رود، بیان شده و خلاصه ای از ادعاهای تکامل گرایان و حامیان طراحی هوشمند در مورد نحوه پیدایش موجودات مورد مداقه قرار گرفته است. براهین علمی و تجربی هردو گروه تکامل گرایان و حامیان طراحی هوشمند و همچنین مباحث مورد اختلاف طرفین مطرح گردیده و نهایتا علمی بودن صرف مباحث طرفداران ID مورد تردید واقع شده است.
کلید واژگان
نظریه تکاملطرا حی هوشمند
پیچیدگی
طرح
تدبیر
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانش آموختۀ دکتری فلسفه دین، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهرانشاپا
2251-79602423-4419
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی نظریه طراحی هوشمند و چالشهای آن با نظریه تکامل (آیا نظریه طراحی هوشمند یک نظریه صرفاً علمی است؟)
عبدالهی راد, هاله (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2016-10-22)در این مقاله سعی شده است استدلال حامیان طراحی هوشمند(ID) بر وجود یک عامل باشعور و هوشمند در خلقت عالم بررسی شود. اینان دانشمندان و فلاسفهای هستند که اصرار دارند نظریه طراحی هوشمند، نظریهای علمی است که میتواند بدیلی برای ...
-
مقدمهای بر روش نظریه بنیانی در نظریهسازی؛ مطالعه نظریههای اندیشمندان حوزه علمیه نسبت به توسعه و پیشرفت فناوریهای نوین
نصیری, مهدی (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه, 2019-12-22)هدف اصلی این مقاله دستیابی به دیدگاه علمای حوزه علمیه قم با استفاده از روش نظریه بنیانی است. این پژوهش میتواند پاسخگوی دو نیاز باشد: بومی و اسلامیسازی علوم انسانی یکی از نیازهای جامعه علمی کشور است که با کمک روش کیفی ...
-
کاربرد دو نظریه آموزشی در کلاس درس: نظریه ساخت گرا، نظریه یادگیری اجتماعی
رفیعی, فروغ (دانشگاه علوم پزشکی ایران, 2002-12-01)تدریس امر ی پیچیده است که نیاز به چارچوبی معین دارد. در صورت عدم وجود یک چارچوب مشخص، عقاید ذهنی و شخصی بر امر آموزش حاکم می شود. نظریه های آموزش و یادگیری، چارچوب مدونی را برای آموزش فراهم می کنند. این مقاله دو نظریه ...




