کانت و مساله معنی داری یا بی معنایی متافیزیک
(ندگان)پدیدآور
امید, مسعودنوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اینکه آیا از نظر کانت متافیزیک، معنادار است یا نه، مسأله اصلی این نوشتار است. در اینجا برآنیم تا در راستای این مسأله کلی، نظر کانت را در ذیل دو سوال زیر مورد بررسی قرار دهیم:اساساً معناداری و بیمعنایی متافیزیک آنگونه که در فلسفه معاصر محوریت دارد، برای کانت نیز موضوعیت داشت؟ آیا معنیداری و بیمعنایی متافیزیک مسأله اصلی و بنیادی کانت است یا تنها زمینهها و دلالتهایی کلی در میان است؟در صورت وجود زمینهها و استلزامات و دلالتهای کلی در باب معناداری و بیمعنایی متافیزیک در فلسفه کانت، دیدگاههای وی به چه جهات و چه سطوحی از معناداری و بیمعنایی در باب متافیزیک مربوط میشود؟ پاسخ سوال نخست آن است که به نظر میرسد که اولاً رویکرد و نقد کانت از متافیزیک را میتوان معرفت شناختی و البته از نوع استعلایی آن دانست و نه از منظر زبان (یعنی براساس متافیزیکِ زبان، فلسفه زبانی، فلسفه زبان متعارف یا زبان شناسی)، ثانیاً از حیث مسأله محوری، معنیداری یا بیمعنایی متافیزیک، نه مسأله اصلی کانت است و نه آنکه فلسفه وی به نحو واضح و متمایز و مستقلی، متضمن چنین مسألهای است. ثالثا میتوان پذیرفت که فلسفه کانت از زمینهها، دلالتها و استلزامهایی در باب مسألۀ معنیداری و بیمعنایی متافیزیک برخوردار است. اما سوال دوم، دو سطح از معناداری یا بیمعنایی را میتوان در فلسفه کانت به دست آورد: الف) سطح زبانی: از دو جهتِ اجزا (یعنی از جهت واژگان و جملات متافیزیکی) و کل (به عنوان نظام وعلم متافیزیکی) و ب) سطح غیر زبانی. در سطح زبانی، اولاً واژگان و جملات متافیزیکی بیمعنی نیستند؛ ثانیاً این ادعا که: متافیزیک یک علم است، بیمعناست. در سطح غیر زبانی، مجموعه متافیزیک به دلیل عدم وصول به غایات و...، بیمعنا دانسته میشود.
کلید واژگان
فلسفه کانتنقد متافیزیک
سطوح بیمعنایی و معناداری
با معنایی زبانی
بیمعنایی زبانی
بی-معنایی غیرزبانی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریزشاپا
2251-79602423-4419
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
راهحلهای معنایی برای کتابخانههای دیجیتال با تأکید بر استانداردها و فنآوریهای وب معنایی
میرحسینی, زهره؛ دستاران, مراد (دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال, 2019-05-22)هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مرور مفاهیم معنایی-اجتماعی در حال ظهور در کتابخانههای دیجیتال است و در این راستا توان بالقوۀ استفاده از استانداردها و فنآوریهای وب معنایی را مورد کنکاش قرار داده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ...
-
تأثیر مؤلفه های خلاقیت تورنس بر بازسازی دانش در شبکه ی حافظه ی معنایی به وسیله ی الگوریتم جستوجوی معنایی چند محدودتی در آزمون تداعی های دور
اسکندری, حسین؛ اسکندری, حسین؛ حلمی, ساناز؛ حلمی, ساناز (سیدعلی نقی خرازی, 2016-10-01)هدف: از میان مجموعه ای وسیع و بعضاً نامتناهی از راه حل های بالقوه، یافتن بهترین پاسخ یا جریانی از فعالیت ها برای بسیاری از مسایل مهم، نیاز به در نظر گرفتن چندین محدودیت دارد. هدف این مقاله، ارائه ی الگوریتم جست وجو و تعیین ...
-
ابعاد معنایی «انداختن» و «بریدن» با رویکردی درزمانی: چندمعنایی، هم نامی یا هم معنایی بافت مقید؟
چنگیزی, احسان؛ عبدالکریمی, سپیده (دانشگاه شیراز, 2016-03-20)مطالعه حاضر پژوهشی معنی شناختی از نوع درزمانی است که در آن نگارندگان به بررسی معانی دو فعل «انداخت/اندازـ» و «بُرید/بُرـ» میپردازند. برای چنین بررسی ای، معانی افعال یادشده در دورههای باستان و میانه زبانهای ایرانی و ...




