• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
    • دوره 10, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
    • دوره 10, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کانت و مساله معنی داری یا بی معنایی متافیزیک

    (ندگان)پدیدآور
    امید, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    755.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اینکه آیا از نظر کانت متافیزیک، معنادار است یا نه، مسأله اصلی این نوشتار است. در اینجا برآنیم تا در راستای این مسأله کلی، نظر کانت را در ذیل دو سوال زیر مورد بررسی قرار دهیم:اساساً معناداری و‌ بی‌معنایی متافیزیک آنگونه که در فلسفه معاصر محوریت دارد، برای کانت نیز موضوعیت داشت؟ آیا معنی­داری و بی­معنایی متافیزیک مسأله اصلی و بنیادی کانت است یا تنها زمینه­ها و دلالت‌‌هایی کلی در میان است؟در صورت وجود زمینه‌‌ها و استلزامات و دلالت‌‌های کلی در باب معناداری و‌ بی‌معنایی متافیزیک در فلسفه کانت، دیدگاه‌‌های وی به چه جهات و چه سطوحی از معناداری و‌ بی‌معنایی در باب متافیزیک مربوط می­شود؟ پاسخ سوال نخست آن است که به نظر می­رسد که اولاً رویکرد و نقد کانت از متافیزیک را می­توان معرفت شناختی و البته از نوع استعلایی آن دانست و نه از منظر زبان (یعنی براساس متافیزیکِ زبان، فلسفه زبانی، فلسفه زبان متعارف یا زبان شناسی)، ثانیاً از حیث مسأله محوری، معنی‌داری یا‌ بی‌معنایی متافیزیک، نه مسأله اصلی کانت است و نه آنکه فلسفه وی به نحو واضح و متمایز و مستقلی، متضمن چنین مسأله­ای است. ثالثا می­توان پذیرفت که فلسفه کانت از زمینه‌‌ها، دلالت‌‌ها و استلزام‌‌هایی در باب مسألۀ معنی‌داری و‌ بی‌معنایی متافیزیک برخوردار است. اما سوال دوم، دو سطح از معناداری یا‌ بی‌معنایی را می­توان در فلسفه کانت به دست آورد: الف) سطح زبانی: از دو جهتِ اجزا (یعنی از جهت واژگان و جملات متافیزیکی) و کل (به عنوان نظام وعلم متافیزیکی) و ب) سطح غیر زبانی. در سطح زبانی، اولاً واژگان و جملات متافیزیکی‌ بی‌معنی نیستند؛ ثانیاً این ادعا که: متافیزیک یک علم است،‌ بی‌معناست. در سطح غیر زبانی، مجموعه متافیزیک به دلیل عدم وصول به غایات و...،‌ بی‌معنا دانسته می­شود.
    کلید واژگان
    فلسفه کانت
    نقد متافیزیک
    سطوح بی‌معنایی و معناداری
    با معنایی زبانی
    بی‌معنایی زبانی
    بی-معنایی غیرزبانی

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2251-7960
    2423-4419
    URI
    https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15883.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/964975

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • راه‌حل‌های معنایی برای کتابخانه‌های دیجیتال با تأکید بر استانداردها و فن‌آوری‌های وب معنایی 

      میرحسینی, زهره؛ دستاران, مراد (دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال, 2019-05-22)
      هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی  و مرور مفاهیم معنایی-اجتماعی در حال ظهور در کتابخانه­های دیجیتال است و در این راستا توان بالقوۀ استفاده از استانداردها و فنآوری­های وب معنایی را مورد کنکاش قرار داده است. روش­ پژوهش: پژوهش حاضر ...

    • تأثیر مؤلفه های خلاقیت تورنس بر بازسازی دانش در شبکه ی حافظه ی معنایی به وسیله ی الگوریتم جستوجوی معنایی چند محدودتی در آزمون تداعی های دور 

      اسکندری, حسین؛ اسکندری, حسین؛ حلمی, ساناز؛ حلمی, ساناز (سیدعلی نقی خرازی, 2016-10-01)
      هدف: از میان مجموعه ای وسیع و بعضاً نامتناهی از راه حل های بالقوه، یافتن بهترین پاسخ یا جریانی از فعالیت ها برای بسیاری از مسایل مهم، نیاز به در نظر گرفتن چندین محدودیت دارد. هدف این مقاله، ارائه ی الگوریتم جست وجو و تعیین ...

    • ابعاد معنایی «انداختن» و «بریدن» با رویکردی درزمانی: چندمعنایی، هم ‏نامی یا هم ‏معنایی بافت‏ مقید؟ 

      چنگیزی, احسان؛ عبدالکریمی, سپیده (دانشگاه شیراز, 2016-03-20)
      مطالعه حاضر پژوهشی معنی‏ شناختی از نوع درزمانی است که در آن نگارندگان به بررسی معانی دو فعل «انداخت/اندازـ» و «بُرید/بُرـ» می‏پردازند. برای چنین بررسی ‏ای، معانی افعال یادشده در دوره‌های باستان و میانه زبان‏های ایرانی و ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب