طرح «علم زیست جهان» در اندیشه متاخر هوسرل
(ندگان)پدیدآور
سیاوشی, لیلانوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این نوشتار بدست دادن فهمی روشن از مفهوم چالش برانگیز «علم زیست جهان» در کتاب بحران علوم اروپایی و پدیده شناسی استعلایی و معنای این طرح نزد هوسرل است. در این خصوص، نخست توجه به تمایز گذاری و در عین حال نسبت میان علم عینی و علم زیست جهان ازاهمیت اساسی برخوردار است و سپس درنگ بر گام های رسیدن به این علم استعلایی از جمله اپوخه علم عینی و اپوخه زیست جهان و تقلیل استعلایی اجتناب ناپذیر می نماید. کانون اصلی بحث، امکان طرح علم زیست جهان با دو رویکرد غیرتاملی و تاملی است که حاصل رویکرد نخست تحقق ساخت های مشترک زیست جهان در قالب هستی شناسی زیست جهان و دستاورد رویکرد دوم با چرخش استعلایی به زیست جهان و نحوه دادگی آن، کشف همبستگی استعلایی میان جهان و آگاهی از جهان است.
کلید واژگان
زیست جهانعلم عینی
علم زیست جهان
اپوخه علم عینی
هستی شناسی زیست جهان
نحوه دادگی زیست جهان
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری فلسفه جدید و معاصر غرب، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانشاپا
2251-79602423-4419




