تأثیر آموزش گروهی مهارت حلمسئله بر ابراز وجود دانشآموزان دبیرستان پسرانه شهرکرد
(ندگان)پدیدآور
خسروانی دهکردی, بهنازرمضانی, خسروپوراعتمادی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش مهارت حلمسئله به عنوان یکی از مداخلههای متمرکز بر مهارتهای مقابله روشی است که به کمک درمانجو برای ایجاد و بسط مهارتهایی تاکید میکند که تسهیل کننده سازگاری با موقعیتهای استرسزا و دشوار زندگی است.مطالعه حاضر با هدف بررسیاثربخشی آموزش گروهی مهارت حلمسئله بر ابراز وجود انجام شد. روش نمونهگیری، خوشهای و تصادفی ساده است که از میان کلیه دبیرستانهای شهرستان شهرکرد، دبیرستان دکتر رحمان استکیو سپس از میان کلیه دانش آموزان آن دبیرستان پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی اجرا شد و در نهایت 50 نفر از دانشآموزانی که با توجه به نتایج پرسشنامهها نمره پایین کسب کردند، انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل که تعداد هر گروه 25 نفر است، قرار گرفتند.افراد گروه آزمایش به مدت 6 جلسه در دوره آموزشی پروتکل آموزش گروهی مهارت حلمسئله انجام شد و پس از پایان دوره هر دو گروه پرسشنامه ابراز وجود را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spssو با استفاده از آزمون کوواریانس و همچنین آزمون تحلیل واریانس تک عاملی جهت مقایسه، تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد آموزش گروهی مهارت حلمسئله بر ابراز وجود (38/102= Fو 001/0= p) دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر شهرکرد تأثیر دارد.
کلید واژگان
مهارت حل مسئلهابراز وجود
میزان ناراحتی
واکنش در برابر موقعیت
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01




