• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه مدل عوامل مؤثر بر توسعه راهبرد همرقابتی در بین شرکت های نوآور و نوپا

    (ندگان)پدیدآور
    طالاری, محمدکشاورزی, فاطمه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شرکت‌های نوپا برای توسعه، رشد و پاسخگویی به تقاضاهای پیچیده و متغیر محیطی با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. اتخاذ راهبرد همرقابتی در گستره اکوسیستم استارتاپی یکی از راهکارهای اینگونه شرکت‌ها برای غلبه بر چالش‌ها ست. از اینرو با توجه به اهمیت و نقش موثر راهبرد هم رقابتی در شرکت‌های نوپا هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توسعه و بهبود راهبرد همرقابتی در بین شرکت‌های نوپا و نوآور است.پژوهش حاضر براساس پیاز، مبنایی فلسفی تفسیری دارد و جهت گیری آن بنیادی ست. از نظر رویکرد استقرایی، روش آن کیفی و از راهبرد نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری بنیانگذاران و هم‌بنیانگذارن شرکت‌‌های نوپاونوآور که با استفاده از نمونه‌گیری نظری و با روشهای گلوله برفی وهدفمند تعداد 16 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات نیزاز مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد شرایط علی(تحلیل استراتژیک‌ محیطی، عدم اطمینان ادارک شده اکوسیستم استارتاپی ،کمبود منابع راهبردی، تفکر راهبردی بنیانگذاران)؛ شرایط زمینه‌ای(شبکه‌‌های همکاری، واسطه‌های همرقابتی،تناسب شرکای همرقابتی و رویداد‌های استارتاپی)؛ مداخله‌گرا(امنیت اطلاعات، رفتار‌های فرصت ‌طلبانه، حفظ مالکیت فکری، ذهنیت بنیانگذاران و دسترسی به رقبای نوپا، سطح اعتماد سازی)؛ پدیده محوری( راهبرد همرقابتی در شرکت‌های نوپا)؛ راهبردها (تسهیم دانش و فناوری، تبادل منابع و قابلیت‌ها، تثبیت روابط همرقابتی، مدیریت تعارضات همرقابتی و توسعه گستره همرقابتی) و پیامدها (تاب آوری پویا، بهره وری کارآفرینانه، اعتبار برند، رشد خلاقانه) بر به‌کارگیری راهبرد همرقابتی در شرکت‌های نوپا تاثیر گذار می‌باشند.نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مقوله‌های ذکر شده بر به توسعه و بهبود راهبرد همرقابتی در شرکت‌های نوپا و نوآور می‌باشد
    کلید واژگان
    راهبرد همرقابتی
    شرکت‌های نوآور و نوپا
    اکوسیستم استارتاپی
    نظریه داده بنیاد
    کارآفرینی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-03-21
    1402-01-01
    ناشر
    دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران.
    کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران

    شاپا
    2676-7112
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/qjimdo.2023.380735.1558
    http://www.qjimdo.ir/article_169903.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/963258

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب