ارائة الگو برای پوشش خبری در شبکة پرس تی وی: مطالعة ادبیات نظری رسانه و رویکرد شبکه های بی بی سی ورلد و سی ان ان اینترنشنال به اخبار ایران
(ندگان)پدیدآور
سرابی, مجیدنصراللهی کاسمانی, اکبرمجیدی قهرودی, نسیمجبلی, پیماننوع مدرک
Textمفهومی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تلویزیون و شبکههای ملی و فراملی، میکوشند با متقاعد کردن مردم جهت همسویی فکری با خود، در جذب مخاطب و تغییر افکار عمومی، بهویژه در کشورهای جهان سوم تأثیرگذار باشند. کشورهای پیشرفته از رسانهها، به عنوان ابزاری برای در دست گرفتن اذهان عمومی استفاده، و تلاش میکنند با برنامههای خود آنها را همراهی کنند. این موضوع در کشور ما نیز صدق میکند. در سالهای اخیر شبکههای خارجی توانستهاند بهسرعت میان افراد جامعه نفوذ و جایگاه مناسبی برای خود پیدا کنند. اما این اثرگذاری و ایجاد تغییر و تأثیر همهجانبه بر ذهنیت افکار عمومی، زمانی میتواند کارا باشد که مخاطبان درک درستی از شیوههای پیامرسانی مؤثر داشته باشند.مقالة حاضر، با هدف ارائة الگو، به تعیین مفاهیم کلیدی در ادبیات نظری حوزة رسانه، به منزلة دانش زمینهای، و نیز به تحلیل پوشش اخبار ایران در شبکههای تلویزیونی بیبیسی ورلد و سیانان اینترنشنال بهمثابة شاخص فعالیتهای رسانهای در غرب میپردازد. این پژوهش، با استفاده از روش اسنادی انجام شده و بازة زمانی آن از خرداد تا آذر سال 1398 است و بر نظریههای چارچوبسازی، برجستهسازی، مدل دروازهبانی و مدل مرکز ـ پیرامون متمرکز شده و با تلفیقی از این نظریهها، زیرمقولههایی را که در مضمون آنها وجود داشت، استخراج کرده و سپس کدهای محوری انتخاب شد. درنهایت، ضمن بررسی ادبیات نظری رسانه و خبر، بر اساس پنج اصل کلیدی که هر کدام طیف وسیعی از مفاهیم (کدها) را در بر میگیرند، مدل مناسب برای پوشش اخبار ایران در شبکة پرستیوی ترسیم شد.
کلید واژگان
پوشش خبریرسانه
بیبیسی ورلد
سیانان اینترنشنال
پرستیوی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-05-221401-03-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات ،گروه ارتباطات و رسانه ، دانشکده علوم اجتماعی ،ارتباطات و رسانه ،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایراناستادیار گروه ارتباطات و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی(نویسنده مسئول) ، تهران ، ایران
استادیار گروه ارتباطات و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی(نویسنده مسئول) ، تهران ، ایران
استادیار گروه ارتباطات ، دانشکده ارتباطات و رسانه ، دانشگاه صدا و سیما، تهران ، ایران
شاپا
1022-71802645-3797




