نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموسوی, سیدفضل‌ا..fa_IR
dc.contributor.authorبذّار, وحیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:47:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:47:55Z
dc.date.available1399-07-08T20:47:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:47:55Z
dc.date.issued2016-06-21en_US
dc.date.issued1395-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-07-16en_US
dc.date.submitted1395-04-26fa_IR
dc.identifier.citationموسوی, سیدفضل‌ا.., بذّار, وحید. (1395). نظارت قضایی محاکم بین المللی بر شورای امنیت سازمان ملل متحد. مجله حقوقی بین المللی, 33(54), 59-90. doi: 10.22066/cilamag.2016.20720fa_IR
dc.identifier.issn2251-614X
dc.identifier.issn4858-2645
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22066/cilamag.2016.20720
dc.identifier.urihttp://www.cilamag.ir/article_20720.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/96155
dc.description.abstractشورای امنیت به‌عنوان مسئول اصلی و اولیه صلح و امنیت بین‌المللی و عالی‌ترین رکن سیاسی نظام بین‌المللی، از جایگاه رفیعی در جامعه بین‌المللی برخوردار است. درعین‌حال، این موقعیت والا و خصیصه سیاسی منجر به آن نمی‌شود که دادگاه‌های بین‌المللی نتوانند اقدامات این مرجع را از لحاظ قضایی بررسی کنند. دیوان دادگستری اروپا بر اساس رویه‌ای که از سال 2008 و از قضیه <em>کادی</em> شروع کرده، به‌طور مداوم و در قضایای متعددی، به بررسی قضایی اقدامات شورای امنیت پرداخته است (البته به‌طور غیرمستقیم و از مجرای بازبینی قضایی مصوبات تحریمی شورای اتحادیه اروپا که در راستای اجرای قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت به تصویب رسیده است). سایر دادگاه‌های بین‌المللی نیز در مواردی فرصت یافته‌اند تا در ‌خصوص چالش امکان کنترل قضایی اقدامات شورای امنیت اظهارنظر کنند. دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق در قضیه <em>تادیچ</em>، دیوان اروپایی حقوق بشر در قضیه <em>بهرامی</em> و <em>سراماتی</em> و قضیه <em>نادا</em>، دادگاه ویژه لبنان در قضیه <em>عیّاش</em> و دیوان بین‌المللی کیفری رواندا در قضیه <em>کانیاباشی</em> که در اعمال وظیفه قضایی خویش با این مسئله مواجه بوده‌اند، رویه‌های متمایزی را در پیش گرفته‌اند. درعین‌حال، این امکان برای دیوان بین‌المللی کیفری نیز وجود دارد که قطعنامه‌های حاوی وضعیت ارجاعی از سوی شورای امنیت را مورد بررسی قضایی قرار دهد. اما دیوان بین‌المللی دادگستری با اینکه هیچ ممنوعیتی در این خصوص ندارد، در قضیه <em>لاکربی</em>، قضیه <em>نامیبیا</em>، قضیه <em>هزینه‌های خاص</em> و قضیه <em>بوسنی‌وهرزگوین</em> علیه صربستان و مونته‌نگرو که موقعیت برای بررسی مشروعیت (در معنای قانونی‌بودن)[1] تصمیمات شورا مهیا شده بود، با مصلحت‌اندیشی به این کار تن نداد. درکل به نظر می‌رسد که رویه‌ای بین‌المللی در خصوص امکان نظارت قضایی دادگاه‌های بین‌المللی بر شورای امنیت در حال شکل‌گیری است. <br clear="all" /> <strong><strong>[1]</strong></strong><strong>.</strong> Legalityfa_IR
dc.format.extent405
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیfa_IR
dc.publisherCenter for International Legal Affairsen_US
dc.relation.ispartofمجله حقوقی بین المللیfa_IR
dc.relation.ispartofInternational Law Reviewen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22066/cilamag.2016.20720
dc.subjectشورای امنیتfa_IR
dc.subjectدیوان بین‌المللی دادگستریfa_IR
dc.subjectدیوان اروپایی حقوق بشرfa_IR
dc.subjectدیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابقfa_IR
dc.subjectدیوان بین‌المللی کیفری روانداfa_IR
dc.subjectدادگاه ویژه لبنانfa_IR
dc.subjectدیوان بین‌المللی کیفریfa_IR
dc.subjectدیوان دادگستری اروپاfa_IR
dc.titleنظارت قضایی محاکم بین المللی بر شورای امنیت سازمان ملل متحدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue54
dc.citation.spage59
dc.citation.epage90


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد