تبین روابط تعاملی ابعاد هوش فرهنگی مدیران در شهرداری های استانهای شمالی با استفاده از تکنیک های دلفی فازی و دیمتل
(ندگان)پدیدآور
علیخان گرگانی, ابراهیمآقاجانی, حسنعلیگرجی پشتی, مرضیهآقا احمدی, قربانعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هوش فرهنگی یکی از توانمندیهای موجود درسازمان است که مدیران می توانند در موقعیت های گوناگون از آن استفاده کنند. هوش فرهنگی می تواند بهعنوان عاملی مهم در جهت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین و رضایتمندی آنان گام بردارد.هدف اصلی این پژوهش تبین روابط تعاملی ابعاد هوش فرهنگی مدیران در شهرداری های استانهای شمالی می باشد. این پژوهش بر آن است تا بررسی ادبیات مربوط هوش فرهنگی، شاخص های اساسی هوش فرهنگی را با استفاده از روش دلفی شناسایی کرده، و با استفاده از روش دیمتل فازی، الگوی نظاممند را برای مدل سازی و تأثیر مولفهها ارائه کند. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که ابعاد هوش فرهنگی عبارتند از: هوش رفتار، هوش شناختی، هوش فرهنگی مذهبی، هوش هویتی سازمانی، هوش انگیزشی، سرمایه اجتماعی، هوش رفتاری. هوش هویتی سازمانی و هوش رفتاری اثرپذیریترینها مولفه و شناختی، هوش انگیزشی و سرمایه اجتماعی اثر گذار ترین مولفه ها هستند. درپایان پیشنهاد شده است که به منظور بهبود وضعیت هوش فرهنگی ضمن توجه به همه متغیرهای لازم است به متغیر هوش فرهنگی مذهبی توجه بیشتری شود.
کلید واژگان
هوش فرهنگیدلفی فازی
رتبه بندی
ارزیابی آزمون دیماتل
تاریخ نشر
2022-09-231401-07-01
ناشر
موسسه آموزش عالی آیندگانAyandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
شاپا
2538-50972676-6159




