مطالعه چگونگی گذران اوقات فراغت دختران برحسب سرمایه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی (دختران مجرد گیلانغرب)
(ندگان)پدیدآور
احمدی, وکیلکریمی, جلیلمحمدی, پرستو
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اوقات فراغت فرصتی برای بازیابی سلامت جسمی، روحی و روانی و توانمندی فرهنگی و اجتماعی است. با توجه به مشکلات بیکاری، ازدواج و ساختار اجتماعی- فرهنگی حاکم بر زندگی روزمره دختران در شهرهای کوچک، گذران اوقات فراغت آنان از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیت فراغتی دختران ازدواج نکرده در شهر گیلانغرب بوده است. روش پژوهش کمی، به لحاظ اجرا پیمایش و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه با نمونه 315 نفری از دختران ازدواج نکرده 18 تا 35 ساله استفاده شده است. فعالیتهای فراغتی دختران با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به شش دسته ارتباطی واقعی، ارتباطی مجازی، انفعالی بیرونی، انفعالی خانگی، فرهنگی و مذهبی تقسیم شدند. بیشترین فعالیت فراغتی دختران، از نوع فراغت انفعالی خانگی و ارتباطی مجازی و کمترین آن فراغت فرهنگی بوده است. فراغتهای فرهنگی، انفعالی خانگی و انفعالی بیرونی با سرمایه اقتصادی و فرهنگی قرابت بیشتری داشته، در حالی که فراغت مذهبی، ارتباطی واقعی و مجازی با سرمایه اجتماعی قرابت بیشتری داشتهاند. در مجموع، میتوان گفت با توجه به سطح پایین سرمایه فرهنگی و اقتصادی دختران در شهر گیلانغرب، سرمایه اجتماعی، نوع و میزان فعالیت فراغتی آنها را تعیین کرده است و فعالیتهای فراغتی اصلی (انفعالی) که نتیجه سرمایه اجتماعی و ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه است در راستای بهبود و توانمندسازی فرهنگی دختران نیست. بنابراین سیاستگذاران و برنامهریزان فعالیتهای فراغتی میبایست به بستر و زمینه شکلگیری فعالیتهای فراغتی، چگونگی گذران اوقات فراغت دختران و پیامدهای چنین فعالیتهای فراغتی توجه داشته باشند.
کلید واژگان
اوقات فراغتدختران
سرمایه اجتماعی
سرمایه اقتصادی
سرمایه فرهنگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران، استادیار جامعهشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران



