نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصباغ اسماعیلی, رعناfa_IR
dc.contributor.authorسبحانی نژاد, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorفرمهینی فراهانی, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1401-12-07T01:45:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-02-26T01:45:33Z
dc.date.available1401-12-07T01:45:33Zfa_IR
dc.date.available2023-02-26T01:45:33Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationصباغ اسماعیلی, رعنا, سبحانی نژاد, مهدی, فرمهینی فراهانی, محسن. (1401). تبیین مبانی فلسفی مفهوم سعادت در نظام تربیت اخلاقی بانو مجتهده امین به منظور تدوین چارچوب نظری و دلالت های تربیتی آن. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي, 7(3), 89-118. doi: 10.52547/qaiie.7.3.89fa_IR
dc.identifier.issn2588-3151
dc.identifier.issn2588-4077
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/qaiie.7.3.89
dc.identifier.urihttp://qaiie.ir/article-1-970-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/939068
dc.description.abstractهدف: به «تبیین مبانی فلسفی مفهوم سعادت در نظام تربیت اخلاقی بانو مجتهده امین به منظور تدوین چارچوب نظری و دلالت­های تربیتی آن» پرداخته شده است. روش: روش پژوهش، تحلیل اسنادی، تحلیل مفهومی و استنتاج بوده است، جامعه پژوهشی شامل تمامی منابع دست اول و آثار ایشان بوده که با استفاده از نمونه­گیری مفهومی و هدفمند بررسی شد، از فرم فیش­برداری برای مطالعه اسناد و مدارک استفاده شد و یافته ها نیز به صورت کیفی و مفهومی کدگذاری، مقوله­بندی و تبیین شدند.  یافته­ ها: مبانی هستی­شناختی(وحدت شخصیه وجود، قائم بودن هر دانی به مافوق خود، متافیزیک محبت)، مبانی انسان­شناختی(بقای روح، تأثیر و تأثرات بین روح و بدن، سیر استکمالی) مبانی معرفت­ شناختی(کمال حکمت نظری و عملی، مراتب ادراک، تقدم علم بر عمل) و مبانی ارزش­شناختی(معیار ارزش­ها، عدالت، تلازم سعه اخلاقی و سعه عقلانی) تبیین شد و دلالت­های تربیتی نیز اعم از هدف غایی سعادت(حبّ و قرب به خداوند)، اهداف واسطه­ای(خودشناسی، خردورزی، اعتدال­گرایی و تحقق جامعه صالح)، اصول(اصل وحدت­گرایی، خودشناسی و درون­نگری، خودنظارتی، تلازم تزکیه نفس و تطهیر فکر) و روش­های تربیتی(روش­های مبتنی بر تکریم و محبت و روش­های تعقلی) احصاء و تبیین شد. نتیجه ­گیری: ایشان در جایگاه یک فیلسوف-مربی فضیلت­گرای اخلاقی، نظریه اخلاقی­اش را با بحث از سعادت آغاز نموده است و در حقیقت، در نظریه اخلاقی ایشان، عقل و اخلاق ملازم با یکدیگر هستند در نتیجه، سعه عقلانی و سعه اخلاقیِ انسان به موازات یکدیگر در حرکت خواهند بود و سیر حرکت انسان در راستای دستیابی به سعادت حقیقی، منوط به تهذیب اخلاق، و تهذیب اخلاق منوط به تطهیر قوه فکریه است. fa_IR
dc.format.extent1380
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت آموزش و پرورشfa_IR
dc.relation.ispartofمسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلاميfa_IR
dc.relation.ispartofApplied Issues in Quarterly Journal of Islamic Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/qaiie.7.3.89
dc.subjectبانو مجتهده امینfa_IR
dc.subjectتربیت اخلاقیfa_IR
dc.subjectدلالت تربیتیfa_IR
dc.subjectسعادتfa_IR
dc.subjectمبانی فلسفی.fa_IR
dc.subjectتخصصي - فلسفيfa_IR
dc.titleتبیین مبانی فلسفی مفهوم سعادت در نظام تربیت اخلاقی بانو مجتهده امین به منظور تدوین چارچوب نظری و دلالت های تربیتی آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شاهدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شاهدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شاهدfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue3
dc.citation.spage89
dc.citation.epage118


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد