تبیین مبانی فلسفی مفهوم سعادت در نظام تربیت اخلاقی بانو مجتهده امین به منظور تدوین چارچوب نظری و دلالت های تربیتی آن
(ندگان)پدیدآور
صباغ اسماعیلی, رعناسبحانی نژاد, مهدیفرمهینی فراهانی, محسننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: به «تبیین مبانی فلسفی مفهوم سعادت در نظام تربیت اخلاقی بانو مجتهده امین به منظور تدوین چارچوب نظری و دلالتهای تربیتی آن» پرداخته شده است.
روش: روش پژوهش، تحلیل اسنادی، تحلیل مفهومی و استنتاج بوده است، جامعه پژوهشی شامل تمامی منابع دست اول و آثار ایشان بوده که با استفاده از نمونهگیری مفهومی و هدفمند بررسی شد، از فرم فیشبرداری برای مطالعه اسناد و مدارک استفاده شد و یافته ها نیز به صورت کیفی و مفهومی کدگذاری، مقولهبندی و تبیین شدند.
یافته ها: مبانی هستیشناختی(وحدت شخصیه وجود، قائم بودن هر دانی به مافوق خود، متافیزیک محبت)، مبانی انسانشناختی(بقای روح، تأثیر و تأثرات بین روح و بدن، سیر استکمالی) مبانی معرفت شناختی(کمال حکمت نظری و عملی، مراتب ادراک، تقدم علم بر عمل) و مبانی ارزششناختی(معیار ارزشها، عدالت، تلازم سعه اخلاقی و سعه عقلانی) تبیین شد و دلالتهای تربیتی نیز اعم از هدف غایی سعادت(حبّ و قرب به خداوند)، اهداف واسطهای(خودشناسی، خردورزی، اعتدالگرایی و تحقق جامعه صالح)، اصول(اصل وحدتگرایی، خودشناسی و دروننگری، خودنظارتی، تلازم تزکیه نفس و تطهیر فکر) و روشهای تربیتی(روشهای مبتنی بر تکریم و محبت و روشهای تعقلی) احصاء و تبیین شد.
نتیجه گیری: ایشان در جایگاه یک فیلسوف-مربی فضیلتگرای اخلاقی، نظریه اخلاقیاش را با بحث از سعادت آغاز نموده است و در حقیقت، در نظریه اخلاقی ایشان، عقل و اخلاق ملازم با یکدیگر هستند در نتیجه، سعه عقلانی و سعه اخلاقیِ انسان به موازات یکدیگر در حرکت خواهند بود و سیر حرکت انسان در راستای دستیابی به سعادت حقیقی، منوط به تهذیب اخلاق، و تهذیب اخلاق منوط به تطهیر قوه فکریه است.
کلید واژگان
بانو مجتهده امینتربیت اخلاقی
دلالت تربیتی
سعادت
مبانی فلسفی.
تخصصي - فلسفي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2022-12-011401-09-10
ناشر
وزارت آموزش و پرورشسازمان پدید آورنده
دانشگاه شاهددانشگاه شاهد
دانشگاه شاهد
شاپا
2588-31512588-4077