• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 7, شماره ویژه
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 7, شماره ویژه
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    یک مدل رأی گیری برای جریان سازی زبان های خارجی و تغییر معادله سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    نیازاده, گلایولبراتلو, فاطمهصالحی امیری, سید رضاقیومی, عباسعلیرضایی, علی اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.382 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زبان مهم‌ترین عامل انتقال فرهنگ و میراث از گذشته بوده و نقش تعیین کننده‌ای در تبیین و ساماندهی افکار و باورهای افراد -در اکنون و آینده جامعه- دارد.  در این مقاله، به تبیین نقش زبان‌های خارجی در سیاست‌گذاری‌های فرهنگیی ملی و بین المللی ج. ا. ایران پرداخته شده که در عصر پروژه جهانی‌سازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانی‌شدن به تعبیر موافقین، معادلات و مفروضات قبلی را دچار چالش ساخته است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و ابزارگردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته، شامل25 سؤال بود. جامعه آماری تحقیق، شامل نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زبانی کشور بوده و نتایج نشان می دهد به ترتیب مولفه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مهمترین مؤلفه ها در سیاست‌گذاری فرهنگی ملی و بین المللی در مواجهه با زبان‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. در نهایت با توجه به تهدیدات و فرصت‌های محیط داخلی و تهدیدات و فرصت‌های محیط خارجی دکترین نوینی در راستای بهبود نظریه‌های علمی موجود ارائه گردید و در ادامه به کمک مدل بهینه‌سازی رای‌گیری مشخصه‌ها و مولفه‌ها رتبه‌بندی گردید که نتایج به دست آمده در مرحله قبل مورد تایید قرار گرفت.
    کلید واژگان
    سیاست گذاری
    فرهنگ
    زبان های خارجی
    مدل رأی گیری
    تصمیم گیری براساس محاسبه ارتباط معنایی

    تاریخ نشر
    2022-09-23
    1401-07-01
    ناشر
    موسسه آموزش عالی آیندگان
    Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
    گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    گروه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

    شاپا
    2538-5097
    2676-6159
    URI
    https://dx.doi.org/10.22105/dmor.2021.291922.1434
    http://www.journal-dmor.ir/article_163366.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/938426

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب