• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات
    • دوره 38, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات
    • دوره 38, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پایبندی به زمان داوری و ارائه پیشنهادهای عینی و سازنده در اخلاق داوری: مطالعه موردی اسناد داوری پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات

    (ندگان)پدیدآور
    رجبعلی بگلو, رضاربیعی, محمدرجبعلی بگلو, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    داوری یا همترازخوانی مجله‌های علمی از فرایندهای تأثیرگذار در بهبود کیفیت نشر علمی است که رعایت یا توجه به اخلاق در این فرایند می‌تواند موجب تقویت نشریه و بهبود فرایند تصمیم‌گیری سردبیر شود. در این پژوهش، رعایت یا توجه به اخلاق همترازخوانی در پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات در دو بُعد اخلاق «پایبندی به زمان داوری» و «ارائه پیشنهادهای عینی و سازنده» ارزیابی شد. برای این منظور، گزارش‌ها و فایل‌های داوری در بازه زمانی مهر 1396 تا آذر 1398  به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوای قیاسی یا جهت‌دار در نرم‌افزار MaxQDA V. 2020 بررسی و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد متوسط مدت زمان همترازخوانی 28 روز است و این مدت تفاوت قابل توجهی میان قلمرو‌های پنجگانه «پژوهشنامه» ندارد. همچنین در بُعد «ارائه پیشنهادهای عینی و سازنده» نیز رعایت یا توجه به زیرمؤلفه‌های «ارائه بازخوردهای مفید و سازنده برای بهبود وضوح اثر» و «درخواست شواهد پشتیبان از نویسندگان برای ادعاهای مطرح شده» بیشتر از دیگر زیرمؤلفه‌ها بود. همچنین زیرمؤلفه «ارائه پیشنهادها بر پایه دلایل علمی و فنی معتبر» کمترین میزان رعایت یا توجه را در این بُعد به خود اختصاص داد. نتایج پژوهش از دو دیدگاه می‌تواند تصمیم‌گیری سردبیر را بهبود بخشد. نخست این‌که از بُعد «پایبندی به زمان داوری» به‌نظر می‌رسد مجله از وضعیت نسبتاً مناسبی برخوردار است. همچنین، همترازخوانان در قلمروهای موضوعی پنجگانه نسبت به زیرمؤلفه‌های بُعد «ارائه پیشنهاد عینی و سازنده» یکسان عمل نکرده‌اند. این قضیه می‌تواند به ماهیت مقاله‌های این قلمروهای موضوعی و البته دانش موضوعی و سواد اخلاقی همترازخوانان در این قلمروها پیوند داشته باشد.
    کلید واژگان
    اخلاق داوری
    همترازخوانی
    پایبندی به زمان داوری
    ارائه پیشنهادهای عینی و سازنده
    پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.
    اخلاق و حقوق

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2022-09-01
    1401-06-10
    ناشر
    پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
    سازمان پدید آورنده
    پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ،تهران ، ایران
    پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ،تهران ، ایران
    پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ،تهران ، ایران

    شاپا
    2251-8223
    2251-8231
    URI
    https://dx.doi.org/10.35050/JIPM010.2022.018
    http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-4784-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/935235

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی در اندیشه مولوی با تأکید بر آراء ادهرمال 

      عسکری, حسن؛ عسکری, حسن؛ مصلح, علی اصغر؛ مصلح, علی اصغر؛ داوری اردکانی, رضا؛ داوری اردکانی, رضا (جامعة المصطفی (ص) العالمیة - نمایندگی تهران و البرز, 2020-09-22)
      اندیشمندان فلسفه­ی میان فرهنگی با  قبول «دیگری» و نقد فلسفه مدرن از یک سو و بهره­مندی از  تکثر ِفلسفی دوران پست مدرن و توجه به اقتضائات جهانی شدن از سوی دیگر، از فلسفهِ میان فرهنگی به عنوان گرایش جدید فلسفه در دوران معاصر، ...

    • اعتبارسنجی چهار نمایه‌ی خشکسالی هواشناسی بر اساس حلقه های رشد درختان غیر مثمر (مطالعه‌ی موردی مشهد) 

      یزدانی, وحید؛ یزدانی, وحید؛ داوری, کامران؛ داوری, کامران؛ قهرمان, بیژن؛ قهرمان, بیژن؛ زارع ابیانه, حمید؛ زارع ابیانه, حمید (دانشگاه آزاد اسلامی, 2013-11-22)
      مدیریت منابع آب و برنامه­ریزی آن بطور فزاینده­ای تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی، بخصوص در مناطق خشک و نیمه خشک، می­باشد. جامعه‌ی آماری مورد استفاده شامل بارندگی فصلی و سالانه با طول گروه آماری20 ساله براساس توصیه­های سازمان ...

    • ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی: یک مطالعه مروری 

      داوری نیا مطلق قوچان, آرزو؛ داوری نیا مطلق قوچان, آرزو؛ زردشت, رقیه؛ زردشت, رقیه؛ محمدزاده تبریزی, زهره؛ محمدزاده تبریزی, زهره (2019-06-22)
      زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی است. هوش هیجانی یکی از عوامل موفقیت در محیط های آموزشی، حرفه ای و روابط اجتماعی است و به کمک آن می توان پیشرفت در جنبه های مختلف زندگی فرد را پیش ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب