پایبندی به زمان داوری و ارائه پیشنهادهای عینی و سازنده در اخلاق داوری: مطالعه موردی اسناد داوری پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
(ندگان)پدیدآور
رجبعلی بگلو, رضاربیعی, محمدرجبعلی بگلو, زهرا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
داوری یا همترازخوانی مجلههای علمی از فرایندهای تأثیرگذار در بهبود کیفیت نشر علمی است که رعایت یا توجه به اخلاق در این فرایند میتواند موجب تقویت نشریه و بهبود فرایند تصمیمگیری سردبیر شود. در این پژوهش، رعایت یا توجه به اخلاق همترازخوانی در پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات در دو بُعد اخلاق «پایبندی به زمان داوری» و «ارائه پیشنهادهای عینی و سازنده» ارزیابی شد. برای این منظور، گزارشها و فایلهای داوری در بازه زمانی مهر 1396 تا آذر 1398 به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوای قیاسی یا جهتدار در نرمافزار MaxQDA V. 2020 بررسی و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد متوسط مدت زمان همترازخوانی 28 روز است و این مدت تفاوت قابل توجهی میان قلمروهای پنجگانه «پژوهشنامه» ندارد. همچنین در بُعد «ارائه پیشنهادهای عینی و سازنده» نیز رعایت یا توجه به زیرمؤلفههای «ارائه بازخوردهای مفید و سازنده برای بهبود وضوح اثر» و «درخواست شواهد پشتیبان از نویسندگان برای ادعاهای مطرح شده» بیشتر از دیگر زیرمؤلفهها بود. همچنین زیرمؤلفه «ارائه پیشنهادها بر پایه دلایل علمی و فنی معتبر» کمترین میزان رعایت یا توجه را در این بُعد به خود اختصاص داد. نتایج پژوهش از دو دیدگاه میتواند تصمیمگیری سردبیر را بهبود بخشد. نخست اینکه از بُعد «پایبندی به زمان داوری» بهنظر میرسد مجله از وضعیت نسبتاً مناسبی برخوردار است. همچنین، همترازخوانان در قلمروهای موضوعی پنجگانه نسبت به زیرمؤلفههای بُعد «ارائه پیشنهاد عینی و سازنده» یکسان عمل نکردهاند. این قضیه میتواند به ماهیت مقالههای این قلمروهای موضوعی و البته دانش موضوعی و سواد اخلاقی همترازخوانان در این قلمروها پیوند داشته باشد.
کلید واژگان
اخلاق داوریهمترازخوانی
پایبندی به زمان داوری
ارائه پیشنهادهای عینی و سازنده
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.
اخلاق و حقوق
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-09-011401-06-10
ناشر
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانسازمان پدید آورنده
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ،تهران ، ایرانپژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ،تهران ، ایران
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ،تهران ، ایران
شاپا
2251-82232251-8231
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
امکان قرائت فلسفه میان فرهنگی در اندیشه مولوی با تأکید بر آراء ادهرمال
عسکری, حسن؛ عسکری, حسن؛ مصلح, علی اصغر؛ مصلح, علی اصغر؛ داوری اردکانی, رضا؛ داوری اردکانی, رضا (جامعة المصطفی (ص) العالمیة - نمایندگی تهران و البرز, 2020-09-22)اندیشمندان فلسفهی میان فرهنگی با قبول «دیگری» و نقد فلسفه مدرن از یک سو و بهرهمندی از تکثر ِفلسفی دوران پست مدرن و توجه به اقتضائات جهانی شدن از سوی دیگر، از فلسفهِ میان فرهنگی به عنوان گرایش جدید فلسفه در دوران معاصر، ...
-
اعتبارسنجی چهار نمایهی خشکسالی هواشناسی بر اساس حلقه های رشد درختان غیر مثمر (مطالعهی موردی مشهد)
یزدانی, وحید؛ یزدانی, وحید؛ داوری, کامران؛ داوری, کامران؛ قهرمان, بیژن؛ قهرمان, بیژن؛ زارع ابیانه, حمید؛ زارع ابیانه, حمید (دانشگاه آزاد اسلامی, 2013-11-22)مدیریت منابع آب و برنامهریزی آن بطور فزایندهای تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی، بخصوص در مناطق خشک و نیمه خشک، میباشد. جامعهی آماری مورد استفاده شامل بارندگی فصلی و سالانه با طول گروه آماری20 ساله براساس توصیههای سازمان ...
-
ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی: یک مطالعه مروری
داوری نیا مطلق قوچان, آرزو؛ داوری نیا مطلق قوچان, آرزو؛ زردشت, رقیه؛ زردشت, رقیه؛ محمدزاده تبریزی, زهره؛ محمدزاده تبریزی, زهره (2019-06-22)زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی است. هوش هیجانی یکی از عوامل موفقیت در محیط های آموزشی، حرفه ای و روابط اجتماعی است و به کمک آن می توان پیشرفت در جنبه های مختلف زندگی فرد را پیش ...



