نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآخوندی, محمدباقرfa_IR
dc.contributor.authorمحلاتیان بابکی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T20:40:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T20:40:39Z
dc.date.available1399-07-08T20:40:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T20:40:39Z
dc.date.issued2016-08-22en_US
dc.date.issued1395-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationآخوندی, محمدباقر, محلاتیان بابکی, مریم. (1395). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت دینی دانشجویان دانشگاه بیرجند. مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان, 10(4), 7-38.fa_IR
dc.identifier.issn2676-6116
dc.identifier.issn2676-6124
dc.identifier.urihttp://www.farhangekhorasan.ir/article_40828.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/93451
dc.description.abstractمشارکت دینی مهم ترین رکن تشکیل دهنده سرمایه ی اجتماعی و یکی از مفاهیم کلیدی جامعه شناسی دین است. مشارکت دینی در کشور ایران که اکثریت مسلمان و شیعه هستند امری بسیار مطلوب و ارزشمند می باشد و آیه های قرآن بر آن تأکید فراوان دارد. ولی با وجود سفارش های زیاد دین مبین اسلام در دهه های اخیر تحقیق های انجام شده درکشور و احساس های عمومی افراد جامعه نشانگر آن است که مشارکت دینی مردم ایران در مقایسه با اوایل انقلاب کاسته شده است و این کاهش در قشر جوان بیشتر از اقشار دیگر جامعه مشاهده می شود. این سؤال در ذهن محقق به وجود می آید که چرا با وجود این که جوانان ما از زمان کودکی با مشارکت دینی، آشنا می شوند و در مراکز آموزش و پرورش، رسانه های ارتباط جمعی و خانواده این امر مورد توجه قرار می گیرد؛ باز هم جوانان ما آن چنان که باید به بعضی از اشکال مشارکت دینی اهمیت نمی دهند و پایبندی جوانان در عمل به مشارکت دینی در حد مورد انتظار نیست. لذا هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت دینی جوانان بخصوص دانشجویان دانشگاه بیرجند می باشد. روش این پژوهش، کمی و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 95- 94 است، که تعداد آنها 9564 نفر می باشد؛ از بین این جامعه آماری موجود برطبق فرمول کوکران، نمونه ای به حجم 312 نفر با شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه بندی متناسب انتخاب شده است. همچنین با به کارگیری ضریب همبستگی اسپیرمن، کی دو، رگرسیون چند گانه به روش Enter و روش تحلیل مسیر، روابط بین متغیرها ارزیابی شده  است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که متغیر ملاک یعنی مشارکت دینی با متغیرهای ارزش های دینی، استفاده از رسانه های جمعی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده و اعتماد اجتماعی رابطه معنی داری دارد. همچنین تحلیل چندمتغیری نشان می دهد که متغیرهای ارزش های دینی، اعتماد اجتماعی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده و استفاده از رسانه های جمعی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر متغیر ملاک دارند. نتایج این پژوهش هم سو با نظریه های پاتنام، اینگلهارت و نوریس است.fa_IR
dc.format.extent682
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبیfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات فرهنگی اجتماعی خراسانfa_IR
dc.subjectمشارکت دینیfa_IR
dc.subjectدانشجویان دانشگاهfa_IR
dc.subjectارزش‌های دینیfa_IR
dc.titleبررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت دینی دانشجویان دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار جامعه شناسی دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue4
dc.citation.spage7
dc.citation.epage38
nlai.contributor.orcid0000-0002-4705-6963


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد