تبیین علم پیشین الهی به ذات در روایت عمران صابی
(ندگان)پدیدآور
مشهدی, سید علیسید موسوی, سید حسینفخار نوغانی, وحیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مباحث مهم در حوزۀ اسماء و صفات الهی، اثبات علم پیشین الهی به ذات قبل از ایجاد ممکنات است. ظاهر روایت عمران صابی از امام رضا (ع) نیاز خداوند به چنین علمی را منتفی دانسته و این سبب ناسازگاری با روایات مثبت مطلق علم الهی، ازجمله حدیث دیگر از امام رضا (ع) شده است. شارحان این حدیث از میان محدثان، فلاسفه و عرفا در تبیین و حلّ این ناسازگاری اختلافنظر دارند. علامه مجلسی چهار توجیه ذکر میکند که همه آنها قابل نقد است. قاضی سعید قمی ظاهر حدیث را می پذیرد و آن را حمل بر مقام احدیت میکندکه این دیدگاه نیز با روایات مثبت صفات ذاتی سازگاری ندارد. علامه جعفری فقط از اصل «هوهویت» در توجیه روایت استفاده میکند و حمل روایت بر علم حضوری را نمیپذیرد. در این میان، دیدگاه ملاصدرا که بر اساس علم حضوری و قاعده «هوهویت» بنا شده، در حلّ این تعارض، با روایت امام رضا (ع) سازگارتر دانسته شده است.
کلید واژگان
امام رضا (علیه السلام)مناظره عمران صابی
اسماء و صفات
علم الهی
هوهویت
علم حضوری
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهددانشیارگروه معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد




