جـدال احسـن از دیـدگاه امامرضـا (علیهالسلام)
(ندگان)پدیدآور
رحیمی, مرتضیسلیمانی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مناظره با روشهای صحیح در افکار و قلب دیگران نفوذ بیشتری دارد اما مناظره با روشهای نادرست، طرف مقابل را در عقیدة باطل خویش متعصبتر مىکند. لذا قرآن مناظره (جدال) احسن را توصیه کرده است. در این نوع مناظره که امامرضا (علیهالسلام) از آن بهره گرفتهاند، بر جنبههای عقلی و عاطفی و برهان تأکید شده است؛ توهین به طرف مقابل و مذمّت دین او اجازه داده نشده و از مشترکات مورد قبول ادیان، مانند توحید، نبوت و.. استفاده شده است. تعصب ، ستیزهجویی، خودنمایی و اقناع به انگیزة شهرتطلبی در این مناظره راه ندارد و در آن بر «سادهگویی و پرهیز از بغرنج و پیچیدهگویی» تأکید شده است. انصافداشتن مناظرهکننده و اعتراف به خطای خود در فرض روشنشدن اشتباهش، از دیگر ویژگیهای این نوع مناظره است. این نوع مناظره در امور دینی نیز مجاز و چهبسا واجب است. این نوع مناظره نهتنها موجب کینه و عداوت نمیشود، بلکه اثرهای مثبتِ فراوانی دارد. مناظره با جاهل، مناظره با کسی که اهداف شیطانی دارد، همچنین مناظره در آنچه وحدت مسلمانان یا بشریّت را به خطر میاندازد، مجاز نیست. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، در پی پاسخ به این پرسش است که از دیدگاه امامرضا (علیهالسلام) منظور از جدال احسن چیست؟
کلید واژگان
امامرضا (علیهالسلام)جدال احسن
مناظره
برهان
امور دینی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)سازمان پدید آورنده
دانشیاردانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، بخش علوم قرآن و فقهکارشناس ارشد دانشگاه شیراز




