تحلیل فضایی و مکانیابی مراکز آموزشی (مدارس متوسطه) با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) (شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد)
(ندگان)پدیدآور
درخشان زاده, محمددادرس, بیژننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه فضاهای آموزشی یکی از مهمترین کاربریهای شهری میباشند و سطوح قابلتوجهی از فضای شهر را به خود اختصاص میدهند. با توجه به فعالیتهایی که در این فضاها صورت میگیرد نسبت به سایر کاربریهای خدماتی شهر از اهمیت قابلتوجهی برخوردار میباشند. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی معیارهای مکانیابی مراکز آموزشی موجود و مکانیابی مراکز آموزشی جدید در مقطع متوسطه در شهر دهدشت میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است برای این منظور ابتدا مدارس موجود را برحسب میزان رعایت معیارهای مکانیابی ارزیابی کردهایم سپس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای مکانیابی مراکز آموزشی جدید استفادهشده است. ابتدا با توجه به معیارهای لازم برای مدلسازی مکانهای مناسب، نقشههای معیارهای لازمه تهیه و طبقهبندی مجدد (Reclassification) روی آنها انجام گرفت و بعدازآن به روش وزن دهی مقایسه زوجی که بخشی از روشAHP است، وزنی داده شد و با استفاده از مدل فرآیند سلسله مراتبی (AHP)، مکانهای مناسب برای احداث مدارس پیشنهاد گردید است. نتایج ارزیابی مراکز آموزشی شهر دهدشت نشان میدهد که از یکسو شهر با کمبود مراکز آموزشی مواجه است و از سوی دیگر کاربریهای آموزشی ازلحاظ دسترسی و نزدیکی به اماکن ورزشی و فضاهای سبز با محدودیتهایی مواجه میباشند.
کلید واژگان
آموزشارزیابی
AHP
GIS
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
آئیژ عزمیسازمان پدید آورنده
دانشگاه بروجنبروجن




