ارزیابی مکانگزینی کاربریهای آموزشی شهر شاهین دژ با مدلAHP موردی(دبیرستان پسرانه نظامی گنجوی و دبیرستان دخترانه سمیه)
(ندگان)پدیدآور
قنبری هو له سو, عمراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهر بمثابه یک سیستم، نیازمند برنامهریزی سیستمی است. از الزامات برنامهریزی سیستمی در نظر گرفتن تمام عوامل و شاخصهای موثر در حیات شهر است. بنابرین با افزایش جمعیت شهری و به تبع آن افزایش جمعیت دانشآموزی، احداث و احیای فضاهای آموزشی بعنوان یکی از کاربریهای اصلی باید مدنظر قرار گیرد.لذا اهمیت بررسی همه جانبه در خصوص چگونگی توزیع فضاهای آموزشی بیش از پیش ضروری است، چرا که باعث کاهش هزینههای خانوارها، کاهش ترددها و ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگیهای محیطی، کاهش هزینههای خدمات شهری و...میشود. محدوده مورد مطالعه:پژوهش حاضر به بررسی ارزیابی موردی دو نمونه از دبیرستانهای ( پسرانه نظامی گنجوی، دخترانه سمیه) واقع در شهر شاهیندژ از شهرهای استان آذربایجانغربی بر اساس ماتریس (همسایگی سازگار – همسایگی ناسازگار و شبکه دسترسی) با استفاده از مدل AHP پرداخته است. نتیجهگیری: در یک جمعبندی نهایی از تمام یافتهها و نتایج بدست آمده از ارزیابی بین دو دبیرستان میتوان به این نکته مهم اشاره کرد که دبیرستان پسرانه گنجوی با وزن نهایی 0.1055و دبیرستان دخترانه سمیه با وزن نهایی 0.0182بدست آورده که در این ارزیابی، دبیرستان پسرانه نظامیگنجوی در مکانگزینی بهتر و مناسبتری نسبت به دبیرستان دخترانه سمیه دارد.
کلید واژگان
کاربری آموزشیتحلیل سلسله مراتبی
شهرستان شاهیندژ
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01




