• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 29, شماره 61
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 29, شماره 61
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین معیارهای اخلاق حرفه‌‏ای برای رسانه ملی بر مبنای آموزه‌‏های اسلامی با تأکید بر کتاب معراج‌‏السعادة

    (ندگان)پدیدآور
    هرمزی‌زاده, محمدعلیساعی, محمدحسینباطنی, محمدصادق
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    802.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مهم‌ترین وجوه دین اسلام، گرایش‏‌دادن بشر به سمت رعایت اخلاق حسنه است. رسانه دینی اخلاق‌‏گرا رسانه‏‌ای است که با علم به تمامی اقتضائات رسانه‏‌های مدرن، از این ابزار برای ترویج اخلاق در مخاطبان مبتنی‌بر آموزه‌‏های اسلامی استفاده می‌‏کند. اصلی‏‌ترین هدف این پژوهش ضرورت و اهمیت تدوین معیارهای اخلاق حرفه‌‏ای برای رسانه ملی بر مبنای آموزه‏‌های اسلامی است. در اخلاق اسلامی چهار شیوه برای پرداختن به مباحث اخلاقی وجود دارد: عرفانی، فلسفی، روایی و تلفیقی. در این پژوهش «رویکرد تلفیقی» برای پرداختن به مباحث اخلاقی از منظر اسلام برگزیده شده است و این مهم با استفاده از کتاب «معراج‌‏السعادة» نوشته ملااحمد نراقی پی گرفته شده است. روش پژوهش در این مقاله «نظریه زمینه‌‏ای» است. در همین راستا ابتدا معیارهای اخلاقی رسانه ملی از طریق مراجعه به حدود 120 منبع در حوزه‏های مرتبط با اخلاق و رسانه و براساس چهار کارکرد اصلی رسانه یعنی اطلاع‌‏رسانی، آموزشی، ارشادی و سرگرمی استخراج شدند. سپس با طی مراحل سه‌‏گانه کدگذاری باز، محوری و گزینشی و یافتن مفاهیم و مقولات متناسب از این منابع، گزاره‏‌های پژوهش که ارائه‌‏دهندۀ معیارهای اخلاق حرفه‏ای برای رسانه ملی از منظر آموزه‌های اسلام هستند، به دست آمد. براساس نتیجۀ پژوهش، مرکزی‏‌ترین مقوله برای معیارهای اخلاقی رسانه ملی مقوله «عدالت» است و یک رسانۀ اخلاق‏‌گرای اسلامی رسانه‌‏ای است که مخاطبان خود را با سوق‌‏دادن به اعتدال به سمت اخلاق حسنه گرایش می‏‌دهد.
    کلید واژگان
    اخلاق حرفه‌‏ای رسانه
    اسلام
    اعتدال
    رسانه ملی
    نظریه زمینه‌‏ای
    اخلاق و فرهنگ و ارتباطات
    ارتباطات جمعی
    ارتباطات گروهی
    برنامه ریزی فرهنگ و ارتباطات
    تلویزیون
    دین‌داری
    دین و رسانه
    رادیو
    سازمان صدا و سیما
    قرآن و فرهنگ و ارتباطات

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2022-05-22
    1401-03-01
    ناشر
    دانشگاه امام صادق علیه السلام
    سازمان پدید آورنده
    استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.
    استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.
    دانشجوی دکتری رشته ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

    شاپا
    2252-0252
    2588-6460
    URI
    https://dx.doi.org/10.30497/rc.2022.76191
    https://rc.journals.isu.ac.ir/article_76191.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/926671

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ارزیابی طرح تربیتی حلقه‌های صالحین؛ مورد مطالعه شهرستان دزفول 

      قانع, احمد على؛ فرخی, میثم؛ عصاره نژاد دزفولی, سینا (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-05-22)
      پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با استفاده از روش‌های مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساخت‌یافته و تحلیل مضمون، به ارزیابی حلقه‌های صالحین شهرستان دزفول پرداخته است. پژوهش در سه محور کلی کودکان، نوجوانان و جوانان در دو زیرمحورِ برنامه‌های ...

    • از تراکنش «صمیمیت» و «مودّت» در اجتماع منزلی تا «ارتباطات اثربخش» در اجتماع مدنی 

      آثاری, حامد؛ همایون, محمد هادی (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-02-20)
      این پژوهش به مطالعۀ مفهوم «صمیمیت» در اجتماع منزلی به‌عنوان رمز «اثربخشی ارتباطات خانوادگی» و کمک‌گرفتن از این مشخصه برای اثربخشی دیگر انواع ارتباطات در اجتماع مدنی انسانی می‌پردازد. در این مقاله با کمک‌گرفتن از روش تحقیق ...

    • تدوین الگوی ارتباطات دینی در اندیشه دفاعی امام خمینی(س) 

      مسعودی, امیدعلی (دانشگاه امام صادق علیه السلام, 2022-05-22)
      هدف از این تحقیق، تدوین الگوی صورت‌بندی ارتباطات دینی در اندیشه دفاعی امام خمینی(;) است. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون است که با استفاده از روش تنظیم شبکه مضمونی اَتراید و استرلینگ انجام شده است. جامعه آماری در این ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب